trekkracht

reyhana stelde deze vraag op 15 december 2013 om 13:36.

hallo,

ik heb een onderzoekspracticum over de Bolderkar



en mijn vraag is of er  een verband is tussen de trekkracht aan de kar of de massa van het karretje.? zijn er ook aspecten die van invloed kunnen zijn?

ik dacht dat het verband tussen de trekkracht aan de kar is dat de massa van het kar en wat er in zit en de rolweerstand bepaalt hoe groot de trekracht moet zijn.

Reacties

Jan op 15 december 2013 om 14:36

dag reyhana,

Je bent een goed eind op weg. Probeer eerst eens een hypothese op te stellen of je in een ideaal geval (zonder weerstand) verschillen tussen verschillende massa's zou moeten vinden bij "optrekken" en/of bij een constante snelheid. 

en dan nog eens een hypothese over de mogelijke invloed van massa op die rolweerstand. Zó snel trekken dat luchtweerstand ook een rol van betekenis zou kunnen gaan spelen ga je vast niet doen.

Kun je daarna die hypotheses gaan testen emt een proef, of is dat proefje al acher de rug? 

Groet, Jan

 

reyhana op 16 december 2013 om 18:59

hallo,

 

bedankt dat u mij geholpen hebt.

ik he nog een vraag:

moet je hierbij ook gebruik maken van de formule van Fveer?

en is het bij de diagram van de practicum een rechte lijn of een kromme?

gr reyhana 

 

Jan op 16 december 2013 om 20:56

die veer is in dit geval een krachtmetertje als ik je goed begrijp. Die meet dus alleen hoe hard jij aan de kar trekt. Je kunt de kracht als het goed is rechtstreeks aflezen, dus dat rekenwerk van

Fveer = veerconstanteveer  x uitrekkingveer 

is al gedaan door degene die de schaalverdeling erop getekend heeft. 

Ik heb géén idee wat je allemaal gemeten hebt, dus ook geen idee wat je in een diagram tegen elkaar probeert uit te zetten, en dus ook geen idee hoe die grafiek er (theoretisch) uit zou moeten zien. Dus je gaat me duidelijker moeten uitleggen wat je zoekt. 

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)