Neutron"overschot" door positronstraling

Elisa stelde deze vraag op 08 december 2012 om 14:39.

Hallo,

Ik heb een vraag over positronstaling. In mijn boek staat dat als er positronstaling plaatsvindt, het neutronenoverschot met twee toeneemt. Maar er wordt toch maar een neutron gevormd?

Groeten van Lisa

theo op 08 december 2012 om 14:57

Bij β+ straling zou je kunnen zeggen dat een proton zijn positieve lading afgeeft aan het positron en zelf als ongeladen neutron achterblijft. Het atoomnummer Z neemt met 1 af, de atoommassa blijft vrijwel gelijk (N+Z).

Het neutronenaantal neemt met 1 toe, het protonenaantal neemt tegelijkertijd met 1 af. Of het een overschot is kan niet worden gezegd. Dat suggereert een teveel aan neutronen en of dat zo is hangt af of de dochterkern stabiel is of niet.

Jan op 08 december 2012 om 16:46

Dag Elisa,

Ik denk dat er aan het zinnetje dat je aanhaalt nog wel iets voorafgaat, bijvoorbeeld een voorbeeldkern die één neutron meer heeft (bijv 12) dan het aantal protonen (bijv 11). Of je dat een "overschot" moet noemen is de vraag, maar goed.

Verandert door β+ emissie een proton in een neutron, dan heeft de kern 13 neutronen en 10 protonen. Dat zijn dan ineens 3 neutronen meer dan het aantal protonen.

We zien in ieder geval dat door de β+ emissie het verschil in aantallen neutronen en protonen met 2 is toegenomen. Ik denk dat dát bedoeld wordt, en misschien is in de context van je boek de term "overschot" dan ook nog wel te verklaren.

elisa op 08 december 2012 om 19:54

Beste Jan,

Ik denk inderdaad dat dat bedoelt wordt, aangezien er geen voorbeeld bij gegeven werd.

Bedankt allebei!

Groeten van Elisa

Ariane heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?