Stroomstoot van Accu

Mert stelde deze vraag op 23 augustus 2012 om 22:49.

Beste mensen,

Laatste was ik bezig om de accu van de auto van mijn vader aan te sluiten. Tijdens het aandraaien van pluskant met moersleutel ging het "mis". Het moersleutel dat nog aan de pluskant zat kwam tijdens het aandraaien vast te zitten tussen accu en het body.

Wat er gebeurd heeft mijn toen erg veel verbaasd.

Het leek wel alsof ik met een lasseapparaat de body in stukken aan het snijden was, want binnen enkele secondens ging de moersleutel 4 ot 8 mm door de body. Hierdoor kon ik met mijn blote handen de moersleutel makkelijker eruit halen.

Is dit normaal? En tijdens het uithalen heb ik geen stroomschock gevoeld, is dit ook normaal?

Bij voorbaat bedankt!

 

 

Reacties

Theo op 23 augustus 2012 om 23:57

Een beetje geluk is ook nooit weg... de omstandigheden hebben je daarbij misschien geholpen waarbij je lichaam niet de weg van de minste weerstand was.

Uit je verhaal lees ik min of meer dat de sleutel kortsluiting gaf tussen de 12V + pool van de accu en de body van de auto. Aannemend dat de sleutel vrijwel 0 weerstand heeft, zal de accu zich zeer snel kunnen ontladen en dat wel met een zeer hoge stroom (I = U/R = 12/0 = oneindig, of ietsje minder als 0 net niet 0 is).  Een accu heeft soms 30 Ah vermogen, d.wz. kan 30 A gedurende een uur leveren voordat ie leeg is. En in jouw geval was het een kwestie van bijv 10 seconden (=10/3600 deel van een uur) en kan er een stroom van 30 A x 3600/10 of ca 9000 A zijn geweest. Door allerlei randverschijnselen en niet perfekte (nieuwe) accu, was de stroomsterkte waarschijnlijk een stuk lager maar een paar honderd ampere is nog steeds heel veel.

Bij dergelijk grote stroom zal waar zich weerstand bevindt een grote warmteontwikkeling zijn (Q = I2R) dat kan verklaren waarom de sleutel als een mes door de boter zakt.

Ik neem aan dat de omgeving van de sleutel vrij warm/heet was en dat de accu volledig ontladen (en kapot) was na afloop? Eenmaal afgekoeld zal de sleutel wel aan te pakken zijn en de stroom nul (dus veilig) want de accu is leeg.

mert op 27 augustus 2012 om 23:09

Het sleutel was koud niet warm. De omgeving ook niet. Ik kon de sleutel gedurend 10 sec houden om op en neer te bewegen om het los te krijgen, maar het lukte niet. Dus Ik heb even los gelaten zodat de sleutel zelf door de body zakte.

Toen heb ik de sleutel gewoon kunnen pakken, was niet warm ofzo. Ook niet voels waardig. De accu werkt nog geen problemen mee gehad tot nu toe. Dit vind ik dus raar.

Zoals je zegt, het zou warm moet zijn en de accu zou compleet ontladen zijn.

Enige idee wat de accu van weer hield om te ontladen? Trouwens bedankt voor je eerste reactie!

 

 

 

Theo op 27 augustus 2012 om 23:30

Dat is inderdaad heel vreemd. Een koude sleutel die zomaar door de body van een auto zakt en een accu die nog werkt (ik neem niet aan dat hij na een ritje weer is opgeladen - als dat al ging).

Dan gaan veel van mijn veronderstellingen het raam uit, maar daarmee heb ik geen idee hoe de situatie dan wel geweest is. Benieuwd of anderen nog suggesties hebben die hout (eh... auto body) snijden.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vijf appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)