Jan, bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik vond het al erg lastig om e.e.a uit te leggen, niet mijn sterkste punt
Ik was aan het surfen op zoek naar oplossingen toen ik deze mogelijkheid om een vraag te stellen tegenkwam, zonder echt goed voorbereid te zijn.
Ik heb nu wat foto's gemaakt:
- A. de slinger v/d klok met de spoel in de middenstand
NB: Ik kan maar 3 afbeeldingen sturen en heb deze maar weggelaten
- B. de slinger opzij getrokken zodat de magneetopbouw is te zien
De weerstand van de spoel is 275 Ohm. Bij een spanning van de batterij (3 V) is de stroom erdoor dan 11 mA. De tijdsduur wordt bepaald door de tijd dat de pen (vast a/d slinger) (Zie tekening C) contact maakt met de contactbaan van de V-vormige aandrijving
De spanning die over de spoel ontstaat bij het slingeren bedraagt momenteel ca 280 mV piek bij volle uitslag en is practisch sinusvormig met een periode duur van 781 msec.
De topwaarden worden in de middenstand bereikt (pos. bij de heengaande slag, neg. bij de teruggaande) Daar staan de veldlijnen van de magneet loodrecht op de beweging van de spoel.
In foto D heb ik een magneet uit een Hard-Disk aangebracht (Zuid-pool tegen de N-pool van de klok magneet. De spoelspanning bij volle uitslag wordt nu ca 600 mV piek, dus wel een enorm effect!
Met deze HD magneet heb ik ook door strijken over de klok magneet deze proberen te versterken. Ik kan eigenlijk alleen aan de spoelspanning constateren of er wat verbeterd; heb geen andere middelen.
Tot zover een nadere beschrijving van de opbouw en werking.
Omdat oorspronkelijk de spoelspanning helemaal niet gebruikt wordt maar alleen op het juiste moment een stroom door de spoel moest worden gestuurd vroeg ik me af wanneer je dat nu moet doen. Ik ben er maar van uitgegaan dat dat op hetzelfde moment moet gebeuren als bij de oorspronkelijke opzet, dus op het moment dat de slinger van links naar rechts gaat bewegen en de pen de contactbaan van de V raakt, dus kort nadat de slinger naar rechts beweegt.
Ik kan niet theoretisch verklaren hoe dan de spoel zich met deze ingewikkelde magneetconstructie gaat "optrekken" aan de magneet
En ik begrijp helemaal niet waarom deze magneet constructie is gekozen. De spoel zou zich toch ook aan een enkele magneet kunnen optrekken? Of speelt hier het moment van de aansturing een rol?
Pas nu ben ik op de oscilloscoop gaan kijken wat er precies gebeurd.
Je vraag hoe ik kan vaststellen of de magneten verzwakt zijn was alleen gebaseerd op het feit dat ik veel meer stroom nodig had om de boel aan de praat te houden.
Ik krijg het idee dat deze magneten niet meer opgeladen kunnen worden dan ze al zijn. En omdat ze niet te scheiden zijn en dus onafhankelijk van elkaar kunnen worden gemagnetiseerd dmv een spoel met autoaccu of condensator ontlading.
Vandaar dat ik aangaf dat het mogelijk zou moeten zijn mbv één spoel ahw in serie met tegengestelde windingen over beide delen zodat beide tegelijk worden bekrachtigd. Maar welke afstotende krachten ontstaan er dan in de beide Z-polen en wat kunnen die uitrichten. Ik durf dat niet te doen.
Het aandrijfmechanisme van de klok:
De V (tekening C) drijf een asje aan waar een palletje een horizontaal tandwiel (72 tanden) een tand opschuift bij elke heen+weer (781,25 msec.) slag van de slinger. Via een wormwiel wordt een tandwiel (64 tanden) aangedreven Dat is de minuut-as.
72 x 64 x 7sec . = 3600 sec = 1 uur
Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb gebracht.
Met groeten van
Peter