elektron invangen

cesar stelde deze vraag op 02 maart 2012 om 21:51.

wat gebeurt als de atomen met een elektron wordt bestraald

gebeurt hetzelfde of iets anders?

Theo op 02 maart 2012 om 22:48

> wanneer atomen worden aangeslagen omdat de atomen fotonen absorberen, gaan de atomen van de grondtoestand naar een aangeslagen niveau,tegelijkertijd worden de atomen geioniseerd en er komt een elektron vrij

Het opnemen van een foton van precies de goede energie (het verschil tussen twee toestanden) leidt tot exitatie/aanslaan van het atoom.

Dit staat los van ioniseren: hierbij wordt een foton opgenomen waarvan de energie groter is dan de energie die nodig is om als elektron het atoom te verlaten (ionisatie). Wat aan energie nog over is na ionisatie zal als bewegingsenergie van het elektron gebruikt worden.

Beide processen komen voor maar zijn niet elkaars gevolg.

> wat gebeurt als een atoom met een elektron wordt bestraald

"bestralen" wordt voorbehouden aan radioactieve stoffen die door splijting o.m. een elektron (als beta-straling) kunnen produceren. Een elektron zelf "straalt" niet - het is een "gewoon" elementair deeltje.

Als je bedoelt "beschieten" met elektronen dan kan het elektron een (in)elastische botsing met een atoom aangaan waarbij het een deel van zijn bewegingsenergie afstaat aan het atoom. Dit kan hierdoor sneller bewegen of een elektron (meestal uit een van de buitenste banen) kan uit zijn baan geslagen worden en het atoom ioniseert. Het beschietende elektron wordt niet in het atoom opgenomen; het staat hooguit (een deel van) zijn energie af aan het atoom.

cesar op 02 maart 2012 om 23:43

in mijn eigen woorden:

Theo op 02 maart 2012 om 23:59

> de elektronen stoten de elektronen van de atomen uit ,er ontstaat een lege plaats in de schil, de lege plaats wordt gevuld door elektronen van de atoomkern, hierbij komt er veel energie vrij in de vorm van fotonen

Allerlei gebeurtenissen kunnen plaatsvinden, maar een elektron komt niet uit de atoomkern behalve als beta-straling (dwz als een neutron zich in een positief proton omzet en wegens behoud van lading er ook een elektron moet ontstaan dat met hoge snelheid/energie het atoom verlaat). Deze beta-straling stoot niet een elektron van het atoom uit zijn baan. Dat zou wel bij andere atomen kunnen gebeuren waartegen het botst. Tezamen met het elektron uit de kern kan ook energie middels (gamma)fotonen van hoge energie worden uitgestraald.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A8tastraling en verwijzingen daar vandaan

cesar op 03 maart 2012 om 00:36

vb

als een katode elektronen uitzendt kan die elektronen niet de elektronen uitstoten uit de atoom van de anode materiaal?

en welke elektron kan wel een elektrone uitstoten uit een atoom?(wanneer gebeurt dat?)

muito obrigado(dank u wel)

Theo op 03 maart 2012 om 01:28

Zowel kathode als anode bestaan uit geleidend materiaal - metaal. Dat wil zeggen dat het materiaal als geheel neutraal is, maar dat een aantal elektronen in een "elektronenzee" tussen de atomen doorbeweegt. Die "zee" wordt veroorzaakt doordat op atomair niveau sommige energieniveaus van omringende atomen elkaar overlappen zodat "overwippen" tussen atomen de elektronen geen energie kost. (deze "metaalbinding" vindt zijn oorzaak in de vaste stof fysica en quantummechanica). Dat is dus een andere situatie dan bij een gas zoals waterstof waarbij elk atoom een gesloten eenheid van kern en elektronenschillen is.

Een kathode is zo'n geleider waar via een batterij of voeding een negatieve spanning op staat (er worden elektronen aan toegevoerd). Er is door deze negatieve spanning een overschot aan elektronen. Door de kathode ook nog eens te verhitten kan die extra warmte-energie gebruikt worden voor toename van de bewegingsenergie van de elektronen in de zee die zich daarmee kunnen los te maken van de kathode. (ook bekend als Edison effect).

Door een groot spanningsverschil tussen kathode (-) en positief geladen (elektronen tekort komende) anode (+) zullen de negatieve elektronen zich versnellen naar de anode. Hiermee neemt hun kinetische energie sterk toe.  Bij een botsing met een "in de weg staand" gasatoom kan het dit atoom ioniseren. Zoiets gebeurt in een TL buis. Elektronen die wegschieten van de negatieve kathode en landen op de positieve anode komen in de elektronenzee van de anode terecht. Je ziet daar geen recombinatie-energiefotonen zoals bijv. bij een waterstof-ion dat een elektron invangt en weer neutraal wordt.  Doordat de anode positief geladen is wordt door de batterij of voeding constant elektronen afgevoerd vanaf de anode.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleider_(vastestoffysica) (plaatje over energiebanden bij geleiders)

cesar op 03 maart 2012 om 02:14

dus dit gebeurt als een atoom wordt beschoten met elektronen

als dat zo niet kan u me een simpeler manier uitleggen meneer de klerk

alvast hartelijk bedankt

Theo op 03 maart 2012 om 11:36

Wat je tekent is een proton of kale waterstofkern. Als zo'n deeltje met een electron samengaat wordt het een neutron. Het omgekeerde kan ook.

Een  proton heeft minder massa dan een neutron. Het verschil in massa komt vrij als (heel veel) energie volgens Einstein's  massa/energie gelijkheid  E = mc2 als  n -> p + e  en die energie heb je nodig om het omgekeerde te doen.

Dit soort veranderingen gebeurt in kernfusie/splijtingsprocessen, maar niet door een elektron te schieten op een proton. Een van deze processen is de zogenaamde "K vangst" waarbij een elektron uit de binnenste (K) schil in de kern wordt opgenomen en daarbij de p + e -> n verandering optreedt. De lege positie in de K schil wordt vrijwel meteen weer ingevuld door een elektron uit een hogere baan waarbij de typische emissielijn wordt uitgestraald.

Na al deze vragen raad ik je aan eens te zoeken op "kernfysica" (bijv. in Wikipedia of op deze site https://www.natuurkunde.nl/ met "atoomfysica" en "kernfysica" als zoekwoorden voor artikelen) of een inleidend boek hierover te lezen

cesar op 03 maart 2012 om 14:02

dank je wel ik heb het begrepen!!!!!!

Clara heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?