Reacties
Peter, 15 dec 2011
Moeten we de oppervlakte van de vleugel ergens in stoppen.]
Dag Peter, Joeri en Ivar,
Ik heb er geen idee van wat precies jullie opdracht was. Ik bedoel, de opdracht kán gewoon niet geweest zijn "Bereken de liftkracht van een vleugel". Daarvoor moet je een héleboel van die vleugel weten, en dan nog wordt het computerwerk met gespecialiseerde aërodynamische software, en dat kan voor een havo-5 PO nooit de bedoeling zijn..
Voordat we je ook maar een stap verder kunnen helpen zullen jullie dus eens precies hélder de exacte inhoud van die opdracht moeten weergeven.
Dus, wat was preciés je opdracht? Letterlijk?
Groet, Jan
Het enige wat ik direct uit jullie gegevens kan halen is dat je een grafiek kunt maken van de totale neerwaartse kracht die op de vleugel wordt uitgeoefend als functie van de windsnelheid.
Als er geen wind is dan is de kracht gelijk aan het gewicht. Is er wel wind, dan geeft die blijkbaar een kracht omhoog tegengesteld aan het gewicht waardoor de netto kracht naar beneden kleiner wordt.
Dat is natuurlijk ook de functie van een vleugel: een opwaartse kracht geven. Door nog meer metingen en wat extrapolatie/interpolatie van de meetpunten zou je kunnen afleiden wanneer de neerwaartse kracht 0 wordt of zelfs negatief (d.w.z. een netto opwaartse kracht). Dat is het moment waarop een vleugel (en vliegtuig) zal gaan opstijgen.
Maar dit zijn allemaal experimenteel verkregen gegevens. De theorie die erachter zit en beetje bij beetje ontdekt werd, is een veel ingewikkelder en hangt samen met lengte van de vleugel, de vorm ervan, de windsnelheid enz.
Hallo Allemaal,
Een leuk probleem, de liftkracht van een vleugel. De achterliggende theorie is inderdaad complex, maar het is niet nodig deze volledig te begrijpen om toch een aantal leuke experimenten te kunnen doen.
Zoals al aangegeven zijn de vorm van de vleugel en de luchtsnelheid belangrijke factoren in het bepalen van de lift. De invalshoek van de vleugel (angle of attack) is de derde, zeer belangrijke factor. Mogelijk hebben jullie de vleugel onder verschillende hoeken getest?
De vraag is hoe verder met jullie meetgegevens... Een goed startpunt is het liftcoefficient. Zie http://scienceworld.wolfram.com/physics/LiftCoefficient.html voor de definitie.
Probeer met deze formule eens aan de slag te gaan, en zie wat voor liftcoefficient je krijgt voor de experimenten die jullie gedaan hebben. Hoe vergelijkt dit met liftcoefficienten van in de praktijk toegepaste vleugels?
Veel succes!
JV