Waarnemen van licht

Roel stelde deze vraag op 24 september 2011 om 17:29.

Beste Jan,

Ik ben mij aan het verdiepen in licht, kleur en hoe het oog kleuren waarneemt. Nu heb ik veel gelezen over de kegeltjes en staafjes in onze ogen. Er zijn drie soorten kegeltjes die elk gevoelig zijn voor respectievelijk rood groen en blauw.

verbeter mij a.u.b. waar ik de fout in ga.

Er bestaan dus alleen maar fotonen met verschillende hoeveelheden energie, andere hoeveelheid energie betekent andere eigenschappen voor die specifieke foton.

In bijlage 1 heb ik een plaatje gezet. Deze is van wikipedia.

INDIEN, er alleen maar fotonen met een golflengte van 500 nm in het oog komen, dan draagt deze foton een beetje blauw, wat rood en nog ies meer groen met zich mee. (heeft deze foton 3 verschillende energie waarden?)
Deze ene soort foton komt het oog binnen en botst tegen de kegeltjes en geeft daar energie af, hersenen registreren dit en zetten het om naar kleur. Eventueel dus bij 500 nm naar een mengkleur.

Betekent dit dan dan de fotonen in het zichtbaar licht eigenlijk alleen maar uit blauw, groen en rood bestaan? alleen in verschillende verhoudingen? Dit moet wel omdat onze kegeltjes (in het oog) toch alleen maar op die kleur reageren.
en indien dit zo werkt, wat is dan eigenlijk een kleur? Bestaat kleur dan wel? Want onze hersenen geven alleen maar een beeld afhankelijk van electrische signaaltjes..

Ik denk dat ik nog wel even door kan gaan met vragen maar ik denk niet dat het er dan veel duidelijker van wordt. Zou u mij orde kunnen creeëren in bovenstaand verhaal? waar ga ik fout?

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

M.v.g.

Roel Jonker

Theo op 24 september 2011 om 18:15

Recent kwam deze vraag in iets andere context ook naar voren (http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.do?request.requestId=21441 ) . Je genoemde bijlage is niet in je vraag aanwezig. Waarschijnlijk was je capcha-code aanvankelijk fout en dan worden bijlage specificaties door de site verwijderd (erg vervelend maar helaas).

>De kegeltjes in onze ogen zijn gevoelig voor bepaalde kleuren. Maar dit klopt eigenlijk al niet omdat "kleuren" niet bestaan. Kleuren zijn afhankelijk van de hoeveelheid energie die een foton met zich mee neemt en dus van de golflengte van de foton.

De kegeltjes zijn niet voor 1 specifieke kleur gevoelig, maar voor een heel interval van golflengten. Ze hebben wel een maximale gevoeligheid voor een kleur (rood, groen of blauw). Als een foton met bepaalde golflengte (kleur) op je netvlies valt, dan reageren bijvoorbeeld 2 naast elkaar gelegen kegeltjes. Ieder met een andere "sterkte" voor de betreffende kleur.

Je hersenen "maken" daar de kleur van. In het bijgesloten voorbeeld komt een foton van ca. 500 nm aan (wat een groen/blauwe kleur geeft "cyaan") . Die is getekend in het plaatje en je ziet dat zowel een kegeltje dat vooral blauw gevoelig als een kegeltje dat vooral groen-gevoelig is reageren. De sterkte van de signalen van beiden bepaalt voor je hersenen dat je "blauw-groen" ziet. Hoe je hersenen dit precies doen is nog volledig onbekend terrein.

Fotonen in zichtbaar licht hebben dus alle mogelijke golflengten die in het zichtbare gebied liggen. Golflengten waar de kegeltjes niet gevoelig voor zijn zien we niet: onzichtbaar. Verschillende dieren hebben andergevoelige kegeltjes en kunnen soms infrarood zien terwijl wij dat niet zien.

Dit verklaart ook waarom sommige mensen kleurenblind zijn: die missen een van de drie soorten kegeltjes en zien geen rood, blauw of groen. Fotonen van een kleur waarvoor zo'n kegeltje gevoelig is geven dan geen signaal naar de hersenen. Zie bijv. http://kleurenblindheid.nl/  voor een beschrijving hiervan. Een foton van rond 500 nm dat blauwgroen licht geeft (zoals in bijlage getekend) lijkt blauwig als men geen groengevoelige kegels heeft en groenig als men geen blauwgevoelige kegels heeft.

Ariane heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?