verschillende voorwerpen vallen in Coach 6

Chandni stelde deze vraag op 21 juni 2011 om 22:50.

Hallo meneer,

 Ik heb een probleem met coach 6 modelleren. We moeten voor natuurkunde een opdracht doen met coach 6 modelleren.

Ik weet niet welke formules ik moet invullen. Onze onderzoeksvraag is: Heeft de vorm van het voorwerp invloed op de snelheid waarmee het valt?Wij wilden de vorm van een, kegel, kubusen bol.Maar we weten niet welke formules we moeten invullen in coach 6 om dit allemaal te doen. Kunt u ons PLZ zeggen welke tot nu toe hebben we dit (voor een bol) is het goed? en zo niet kunt u het dan aanpassen. en ook de andere gegevens van de kegel en kubus zetten.

 rechts

g=9,81
v=0
x=0
t=0
dt=0,05
h=100
Cw=0,47

 

links

 
A=3,1*r^2 r=2
m=0,12498*r^3
Fz=m*g
Fw=0,47*3,14*v^2*A*Cw
Fr=Fz-Fw
a=Fr/m
v=v+a*dt
x=x+v*dt
h=100-x
t=t+dt
Als h<0 Dan Stop Eindals

 

 

 

Reacties

Jan op 21 juni 2011 om 23:29

Dag Chandni en Shalinie,

Het zou misschien allemaal wat handiger kunnen, maar dit zou zo op het eerste gezicht moeten werken voor een bol.

Je wil het verschil zien tussen de verschillende vormen. Dat betekent dat je de massa en de frontale doorsnede A eigenlijk voor die andere voorwerpen gelijk moet houden (tenzij je opdracht anders luidt natuurlijk). Dan kun je natuurlijk niet meer die twee afhankelijk stellen van r zoals jullie nu doen. Die twee regels zou je dus moeten aanpassen

Het enige wat dan nog verandert is de Cw-waarde. Die zul je voor de verschillende voorwerpen uit een bronnenboek moeten halen, of ergens van internet plukken.

Voorlopig ben je aardig op weg. Heb je dit model voor de bol al getest?

Groet, Jan

Chandni op 22 juni 2011 om 01:03

Dag meneer,

Bedankt voor uw tips. Maar er is een ding wat ik nog steeds niet begrijp: Waarom moeten we de massa en de frontale oppervlak het zelfde houden? Alleen de massa moet nog constant worden gebhouden ?

Groetjes, Chandni en Shalinie

Theo op 22 juni 2011 om 01:18

Chandni en Shalinie, 21 jun 2011

Heeft de vorm van het voorwerp invloed op de snelheid waarmee het valt?

Uit je onderzoeksvraag blijkt dat je de invloed van de vorm wilt onderzoeken. Dat betekent dat je zoveel mogelijk andere eigenschappen hetzelfde wilt houden. Dus bijvoorbeeld kegels, cilinders, blokken, diamantvormen enz allemaal van eenzelfde massa. En misschien ook wel dezelfde kleur (al vermoed ik dat rode kegels even snel vallen als blauwe kegels, maar dat vermoeden moet wel aangetoond worden).

Bij experimenten probeer je zoveel mogelijk alles hetzelfde te houden, behalve die ene eigenschap waar je de invloed van wilt onderzoeken. De vorm dus. En die vorm kan ook leiden tot verschillende effectieve oppervlakten.

Het lijkt niet onlogisch om te kijken of een lange dunne cilinder (klein effectief bodemoppervlak) hetzelfde valt als een dikke, kortere cilinder die even zwaar is maar een groter bodemoppervlak heeft. En als die verschillend vallen, is er dan een relatie te vinden tussen dat oppervlak en de valtijd?

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vier appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)