constructie negatieve lens

Niels stelde deze vraag op 04 mei 2011 om 22:11.

Hoi,

Ik heb een vraag met betrekking tot lenzen en dergelijke.



Zo moet je beelden tekenen met een lens. Maar er staat altijd een plus lens bij. Gelden de (rode) constructielijnen getekent in de bijlage ook bij negatieve lenzen?

Mvg,

Niels

 

 

Reacties

Theo op 04 mei 2011 om 23:46

Ja, dezelfde constructiestralen kun je gebruiken. Alleen een negatieve lens werkt anders:  evenwijdige stralen worden aan de andere kant uiteengebogen.

Zou je die stralen terug-tekenen dan zou lijken alsof ze uit het brandpunt aan de voorwerpzijde komen. 

Niels op 05 mei 2011 om 14:44

Ja,

maar hoe zit dat dan met een voorwerp? (in mijn bijgeplakte figuur was het pijltje het voorwerp). Hoe wordt die in een negatieve lens afgebogen?

Grt,

Jan op 05 mei 2011 om 18:01

Dag Niels,

Hoe dan ook, natuurkunde is niets als het niet logisch is. Dezelfde regels gelden voor negatieve als voor positieve lenzen. En dat kan soms verrassend lijkende resultaten geven voor iemand die nét niet consequent strak doortekent.

Bestudeer https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/978/lenzen

 Groet, Jan

 

Theo op 05 mei 2011 om 23:33

Niels, 5 mei 2011

Ja,

maar hoe zit dat dan met een voorwerp? (in mijn bijgeplakte figuur was het pijltje het voorwerp). Hoe wordt die in een negatieve lens afgebogen?

Grt,

De applet van Jan heeft je misschien al geholpen - maar hierbij jouw afbeelding. Gaat

Emma op 17 april 2017 om 19:12
Hallo

Ook ik heb een vraag i.v.m constructies van holle lenzen.
Is het ook mogelijk om een constructie te maken waarbij het voorwerp voor het brandpunt staat bij een holle lens. Dus tussen de lens en het brandpunt.
Ik heb dit voorbeeld nog nooit gevonden op internet, dus ik vermoed dat het niet mogelijk is, maar heb het nergens kunnen bevestigen.
Hopelijk helpen jullie mij verder.

Alvast bedankt!
Emma
Jan van de Velde op 17 april 2017 om 19:49
Dag Emma,

Dat kan moeiteloos. Kwestie van netjes de constructiestraal-regels volgen, dan komt het altijd goed.
Er verschilt eigenlijk niets van een holle lens met het voorwerp buiten de brandpuntsafstand, zie hier: 



De gevolgen van het door dat brandpunt heen schuiven zijn dan ook een stuk minder schokkend dan wanneer je dat bij een bolle lens doet. 

groet, jan
Yasemin op 01 december 2018 om 16:40
Hoi, ik snap nog niet hoe je de tweede constructiestraal maakt. Je trekt eerst een evenwijdige lijn met de hoofdas en daarna heeft het een divergente afwijking. Maar hoe kan je weten tot hoeverre je die lijn na de lens mag afwijken?
Theo de Klerk op 01 december 2018 om 17:08
Die constructielijn heeft alles te maken met het brandpunt. Bij een negatieve lens gaan stralen die evenwijdig aan de optische as op de lens vallen, naar buiten gebogen (concaaf) weg. Hoe schuin? Dat weet je door de lijn te trekken van het brandpunt (aan dezelfde kant) naar de plek waar de straal op de lens valt en wegbuigt naar buiten toe.
Jan van de Velde op 01 december 2018 om 17:32

Yasemin plaatste:

Maar hoe kan je weten tot hoeverre je die lijn na de lens mag afwijken?
Of zeg het zó: bij een holle lens zou die straal NAAR een brandpunt gaan, bij een holle lens is het net alsof hij UIT een brandpunt komt.



groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)