valversnelling neutronenster

karen stelde deze vraag op 22 april 2011 om 16:09.

hoi allemaal,

ik moet de volgende vraag oplossen:

Een neutronenster heeft een massa van 1.2*10^30 kg en een diameter van 26km. Bereken de valversnelling aan het oppervlak van deze ster.

Nu moet ik volgens mij Fz gelijk stellen aan Fg

maar de formule voor Fg is G * (m1 + m2) / r^2

Ik neem aan dat m1 = massa neutronenster, maar ik weet niet wat ik voor m2 moet invullen.

Alvast bedankt,

groetjes karen

Jaap op 22 april 2011 om 16:56

Dag Karen,
Uit gelijkstellen van gravitatiekracht Fg en zwaartekracht Fz volgt G×m1×m2/r²=m2×g met m1 is de stermassa en m2 is de massa van het voorwerp waarop de kracht werkt. Als m2 ongelijk nul is, kun je hem "wegstrepen". Helpt dat?
(De formule in je bericht is niet juist: plus moet zijn  maal.)
Kanttekening 1. Deze berekening is een vereenvoudiging. De gravitatiekracht nabij een neutronenster is zo groot dat we eigenlijk Einsteins algemene relativiteitstheorie zouden moeten gebruiken.
Kanttekening 2. Het onwaarschijnlijk dat een neutronenster een masaa heeft van 1,2×1030 kg heeft. Dat is nog lichter dan de zon. Sterren met een massa kleiner dan circa 1,4 maal de massa van de zon eindigen niet als neutronenster maar als witte dwerg (wikipedia: Chandrasekar limit).
Groeten,
Jaap Koole

karen op 22 april 2011 om 22:05

Hoi Jaap, ja ik snap het , bedankt!

Ik dacht dat je voor m2 de massa van de aarde of van een andere planeet moest invullen, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Wanneer moet je dat dan wel doen?

groeten karen

Jaap op 22 april 2011 om 23:06

Dag Karen,
Fg=G×m1×m2/r2 geldt algemeen voor de gravitatiekracht tussen een voorwerp met massa m1 en een voorwerp met massa m2.
Voorbeeld: het verzonnen verhaal over Newton die een appel (massa m1) van de boom zag vallen, aangetrokken door de aarde (massa m2). Als het ene voorwerp de aarde of een ander hemellichaam is, vul je daarvan de massa in voor m2 (of m1). De formule geldt ook voor de gravitatiekracht tussen Ot (massa m1) en Sien (m2) enzovoort.
Groeten,
Jaap Koole

Ariane heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?