Als je bij het remmen uitgaat van de maximale wrijving die tussen weg en auto kan optreden, dan is deze wrijvingskracht constant. En omdat F = m.a is ook de (negatieve) versnelling dit.
De vergelijkingen voor afgelegde weg bij een versnelling a worden gegeven door:
s(t) = 1/2 at2 + vot + so
Als we aannemen dat de auto aanvankelijk met beginsnelheid vo reed en bij beginnen met remmen de oorsprong voor de berekeningen nemen (so= 0, t= 0) dan kun je met deze formule aan de gang.
De remweg is s(t) en kun je meten.
De snelheidsverandering Δv = vt - vo = 0 - vo = - vo . De versnelling (of eigenlijk vertraging) is afkomstig van de wrijvingskracht ( F = m.a) en is constant. De massa is altijd constant (niet-relativistisch tenminste), dus a = constant = Δv/Δt = - vo/(t-0) = -vo/t
Invullen in s(t) moet je dan tot het gewenste inzicht over snelheid en remweg kunnen voeren.