Reacties
Dag Job,
Je hebt nu per slot van rekening ook de (nuttige) arbeid van de pompen berekend.
Als je bijvoorbeeld een kist over een ruw asfaltoppervlak schuift dan kost het jou heel wat kracht om de wrijvingskracht tussen kist en asfalt te overwinnen.
Jij verricht arbeid om die kist te verschuiven. Hoeveel, dat kun je op twee manieren berekenen:
1) Je eigen kracht meten, (bijvoorbeeld een personenweegschaal tussen je handen en de kist plaatsen) en dat x de afstand
2) de wrijvingskracht meten of berekenen, en dát x de afstand waarover je de kist verschuift.
Want jouw kracht zal toch gelijk moeten zijn aan die wrijvingskracht.
De (nuttige) kracht van je pompen meten is niet zo makkelijk. Maar je weet wél hoeveel zwaarte-energie je aan die hoeveelheid water moet toevoeren om dat 6 m omhoog te krijgen. Dat is dus tevens de energie die door de pompen geleverd moet worden.
Duidelijk zo?
Groet, Jan
Job, 5 jan 2011
Bereken het nuttig vermogen dat de pompen van het gemaal dan leveren.
P = W/t = 7.651.800/60 = 127530 W = 1,3 x 10^5 W.
Waarom kijk je bij de arbeid niet bijvoorbeeld ook naar de arbeid die de pompen verrichten, maar alleen naar de arbeid door Fz?
Je berekende de energietoename van de hoeveelheid water die omhoog gepompt moet worden. Die energie wordt door de pompen aan het water toegevoegd. Dat is wat ze nuttig kunnen doen.
Tegelijk gebruiken ze zelf veel meer energie bij het pompen zodat het rendement altijd minder dan 100% is en het totaal gebruikte vermogen ook hoger is. Deze "niet-nuttige" energie wordt gebruikt in de opwarming van de pompen en bewegende delen (zoals de thermodynamica wetten dat "eisen"). Zonder nadere informatie is niet niet mogelijk het totale vermogen van die pompen te bepalen. Maar wel, zoals je deed, wat nuttig wordt geleverd.
Ik snap het helemaal! :D
Dit is eigenlijk hetzelfde principe als bij een auto met een constante snelheid: zijn Fmotor (zo noem ik het maar even) = Fwrijving.
Toch?
Heel erg bedankt!
Job, 5 jan 2011
Ik snap het helemaal! :D
Dit is eigenlijk hetzelfde principe als bij een auto met een constante snelheid: zijn Fmotor (zo noem ik het maar even) = Fwrijving.
Toch?
yep :)