auto met caravan

Kell stelde deze vraag op 21 november 2010 om 13:03.

Hallo meneer,

 

Er is een som in het boek waar ik maar neit uit kan komen.
Wilt u alstublieft snel antwoord geven want ik heb morgen een  schoolexamen.

 

Een auto met caravan rijdt met een constante snelheid over een horizontale rechte weg. De massa van de auto is 1,2.10^3 kg, die van de caravan 8,0.10^2 kg.

De chauffeur wil sneller gaan rijden en drukt daartoe het gaspedaal wat dieper in. Op een zeker moment(tijstip t)bedraagt de aandrijfkracht van de auto 1,65 kN.
Dan ondervindt de auto een rolweerstand van 0,25kN en een luchtweerstand van 0,20 kN. De caravan ondervindt op tijdstip t een rolweerstand van 0,15 kN en een luchtweerstand van 0,55 kN.

(hehe....)

Nu vraag een: bereken de versnelling op tijdstip t:

Ik had a=0,25m/s^2. Dat is nog goed.

2. Bereken de trekkracht die dan op de caravan wordt uigeoefend door te kijken naar de horizontale krachten die op de caravan werken.

Ik had: F=m.a
8.10^2* 0.25=200 N

Dat is fout, want het antwoord moet zijn 900 N. Blijkbaar moet je de F(wr) erbij optellen.

Waarom is dat zo?

3. controleer je uitkomst van vraag 2 door de trekkracht op de caravan nogmaals te berekenen , maar nu door uit te gaan van de krachten die in horizontale richting op de auto werken.

Ik had: F(aandrijf)-F(span)= m(auto).a
F(span)=300 N

Maar je moet dan weer op 900 N uitkomen.

er staat F(trekhaak)= 900N

Wat is F(trekhaak)? en waar grijpt die kracht aan?

Sorry voor de kilometerlange tekst......

 

groet,

Kell

 

Reacties

Jan op 21 november 2010 om 13:43

Dag Kell,

Bij vraag 1 heb je van de motorkracht netjes de wrijvingskrachten afgetrokken om tot een nettokracht en dus een (netto)versnelling te komen.

Dan is het voor vraag 2 logisch, lijkt me, dat als je daarna via de nettoversnelling op de caravan de nodige trekkracht berekent, dat je er dan de wrijvingskrachten op de caravan óók weer bij optelt. Want die moeten óók overwonnen worden.

Teken het maar eens in een plaatje, met de juiste krachten op de juiste plaats:

Met F trekkracht wordt hier bedoeld de kracht in de dissel tussen auto en caravan.

die 900 N van vraag 2 kun je nu checken door de van de motorkracht de weerstand van de auto zélf af te trekken, en ook de kracht die de auto nodig heeft om zijn eigen massa te versnellen met 0,25 m/s².

Duidelijk zo?

Kell op 21 november 2010 om 19:22

Dat is het nou juist,

 

Ik weet niet hoe ik bij vraag 3 bij 900 N moet komen.

Bij 2 is het nog wel te begrijpen.....

Jan op 21 november 2010 om 19:29

Kell, 21 nov 2010

Op een zeker moment(tijstip t)bedraagt de aandrijfkracht van de auto 1,65 kN.
Dan ondervindt de auto een rolweerstand van 0,25kN en een luchtweerstand van 0,20 kN. De caravan ondervindt op tijdstip t een rolweerstand van 0,15 kN en een luchtweerstand van 0,55 kN.

 

motorkracht minus weerstand en rolwrijving: 1,65 - 0,25 - 0,20 = 1,2 kN

Om de massa van de auto (1200 kg) met 0,25 m/s² te versnellen kost nog eens F=m·a = 1200 x 0,25 = 0,3 kN.

dus is er 1,2 - 0,3 = 0,9 kN over voor ander werk (om de caravan te versnellen en om de luchtweerstand en rolwrijving op de caravan te overwinnen)

zo duidelijk?

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft vier appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)