elektromagneet plus gewone magneet

Peter stelde deze vraag op 20 september 2010 om 20:16.

Voor mensen met een natuurkundige achtergrond heb ik een vraag die mij al heel lang bezighoudt en toepasbaar zou zijn in een compleet nieuwe toepassing:

heeft iemand ervaring of kan iemand uitzoeken hoe een "normale" magneet zich gedraagt met een elektromagneet ?

Mijn bedoeling is dat deze elkaar afstoten op het moment dat de elektromagneet onder spanning komt.

Geïnteresseerde deskundigen of liefhebbers met inbreng zullen desgewenst op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheden en ontwikkeling van dit principe, uitgaande van de veronderstelling dat de magneten doen wat ik denk dat ze zouden moeten doen.

Peter Montenij

Jan op 20 september 2010 om 22:08

Dag Peter,

Stop een permanente magneet en een elektromagneet elk in een kartonnen doos, en mits je de stroom door de elektromagneet constant houdt is er buiten de dozen geen manier meer om de twee (magnetisch) te onderscheiden.

Het (denk ik) meest gebruikte  praktische voorbeeld van een samenwerking tussen die twee typen magneten vind je in elke normale luidspreker. Zie bijvoorbeeld hier voor een opengewerkt model:

Je principe "Mijn bedoeling is dat deze elkaar afstoten op het moment dat de elektromagneet onder spanning komt". is dus verre van nieuw.

Niet al te teleurgesteld hoop ik? Blijven doordenken hoor.....

Ariane heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?