Snelheid wieldop

Nienke stelde deze vraag op 15 augustus 2010 om 21:24.

Wij hadden een discussie over het volgende:

Wanneer tijdens het rijden een wieldop van een auto valt, rijdt deze vaak voor de auto uit, hij gaat dus sneller dan de auto.

Wij kwamen er niet uit op welke manier dit zou kunnen en konden het niet beredeneren. Kunnen jullie ons uitleggen hoe het komt dat een wieldop sneller gaat draaien/rijden/bewegen wanneer hij loslaat van de auto?

Reacties

Rene op 17 augustus 2010 om 20:30

Dag Nienke en ...,

Ik kan geen direct antwoord geven op deze vraag, en ik vraag me ook af waarom jullie stellen dat deze stelling waar is.

Stel dat de stelling klopt, dan weet ik wel drie mogelijkheden:

1) De auto kan vertragen, maar de wieldop wordt niet geremd

2) Een wieldop laat niet zomaar los, er is een kracht nodig. Het kan zomaar zijn dat deze kracht (bij het loslaten) de wieldop los duwt in voorwaartse richting (zeker niet altijd het geval)

3) De wieldop valt of rolt over een hellend vlak. De wieldop zal namelijk nog een paar centimeter moeten vallen en kan daarbij in een kuiltje vooruit stuiteren

Verder is er ook nog een tegenargument:

De diameter van een wieldop is kleiner dan die van het wiel. Voor normale rollende objecten (geen slip) geldt dat het contactpunt stil staat ten opzichte van de ondergrond. De as gaat met snelheid v vooruit, de bovenkant van het wiel met 2 v en het contactpunt heeft dan snelheid 0.

Als de dop nog vast zit, gaan beide objecten even snel vooruit, en draaien ze met de zelfde snelheid, maar zodra de wieldop losraakt voldoet deze niet aan de juist genoemde eis. De onderkant heeft teveel aan snelheid en gaat slippen totdat de rotatie snelheid is toegenomen, en daarbij gaat er iets aan voorwaartse snelheid verloren.

Mochten jullie hierover vragen hebben, laat dan maar weten waar jullie de draad verliezen.

 

Groeten, Rene

Cees op 22 augustus 2010 om 09:03

Beste Nienke,

 

Rene heeft het inderdaad bij het rechte eind. Het verhaal van die wieldop is volgens mij ook niet waar, het gaat WEL op bij een losse band (of een compleet wiel met band.

Tijdens het rijden is zo'n band aan de onderkant, de weg kant, altijd wat ingedrukt. De straal is daar dus kleiner. De omtrek van een (ronde) band is zoals je vast weet 2xPIxstraal

Hoe groter de straal hoe groter de omtrek.

Zodra de band losraakt van de auto zal de band niet meer ingedrukt worden en de straal en omtrek nemen direct een beetje toe. De band draaide met een bepaalde snelheid  (omwentelingen / minuut) en dat blijft deze vlak na het losraken ook nog even doen. Gevolg ? Zelfde rotatie snelheid met grotere straal => is dus een hogere snelheid. De band gaat dan dus eventjes sneller dan de auto em zal deze inderdaad inhalen.

 

Groetjes,

Cees

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)