Dag Nienke en ...,
Ik kan geen direct antwoord geven op deze vraag, en ik vraag me ook af waarom jullie stellen dat deze stelling waar is.
Stel dat de stelling klopt, dan weet ik wel drie mogelijkheden:
1) De auto kan vertragen, maar de wieldop wordt niet geremd
2) Een wieldop laat niet zomaar los, er is een kracht nodig. Het kan zomaar zijn dat deze kracht (bij het loslaten) de wieldop los duwt in voorwaartse richting (zeker niet altijd het geval)
3) De wieldop valt of rolt over een hellend vlak. De wieldop zal namelijk nog een paar centimeter moeten vallen en kan daarbij in een kuiltje vooruit stuiteren
Verder is er ook nog een tegenargument:
De diameter van een wieldop is kleiner dan die van het wiel. Voor normale rollende objecten (geen slip) geldt dat het contactpunt stil staat ten opzichte van de ondergrond. De as gaat met snelheid v vooruit, de bovenkant van het wiel met 2 v en het contactpunt heeft dan snelheid 0.
Als de dop nog vast zit, gaan beide objecten even snel vooruit, en draaien ze met de zelfde snelheid, maar zodra de wieldop losraakt voldoet deze niet aan de juist genoemde eis. De onderkant heeft teveel aan snelheid en gaat slippen totdat de rotatie snelheid is toegenomen, en daarbij gaat er iets aan voorwaartse snelheid verloren.
Mochten jullie hierover vragen hebben, laat dan maar weten waar jullie de draad verliezen.
Groeten, Rene