vliegwiel

HJ stelde deze vraag op 21 juli 2010 om 23:19.

Ik wil een vliegwiel op mijn fiets bouwen om remenergie op te slaan( ik woon bij de posbank)

a) moet ik kiezen voor een hoge massa of een hoge snelheid voor optimaal rendement en

b) blijft de fiets nog wel goed bestuurbaar met name in bochten of zal ik door de centrigugaalkracht de struiken worden ingeslingerd?

Reacties

Jan op 22 juli 2010 om 10:53

Dag HJ Kooijmans,

a) gedachtenexperiment (en daarbij trekken we de verhoudingen een beetje naar de extremen, zodat het antwoord duidelijk wordt):

Bouw twee fietsen, eentje met een vliegwiel van 100 kg, eentje met een vliegwiel van 5 kg. Met welke fiets ben je het vlotste weg na een rood verkeerslicht?

b) Vanwege het gyroscoopeffect heeft een vliegwiel inderdaad een hekel aan richtingsveranderingen, en dat gaat dus zeker een effect op je besturing hebben. Maar, pak je voorwiel eens uit je fiets met vork en al. Houd het vóór je, laat er een flinke draaiing aan geven, en probeer er eens mee rond te lopen. Probeer diverse asstanden uit (as evenwijdig aan de stoep, as haaks op de stoep, diagonaal, etc) Dan voel je wat die gyroscoop gaat proberen te doen.

Kleine vliegwieltjes kunnen overigens ook de stabiliteit van een fiets verbeteren (dwz, onhandige stuurbewegingen van beginnende fietsers worden "opgevangen"). zie bijvoorbeeld:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gyrobike

Engels googlen met flywheel on a bike geeft trouwens ook een schat aan discussies, ideeën, filmpjes.

Veel succes met je project, en natuurlijk altijd welkom met verdere vragen. (En hou ons op de hoogte!!!)

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)