groter fietswiel beter?

Elrika stelde deze vraag op 27 januari 2010 om 11:54.
Hoe komt het dat een fiets met grote wielen sneller is dan een fiets met kleine wielen. En welke rol speelt de lengte van de trapper hierbij? Groetjes Elrika

Reacties

Jan op 28 januari 2010 om 19:40

Dag Elrika,

Leuke vraag, maar toch vraag ik me af waar die vandaan komt. Ik hoop niet dat die zó uit een natuurkundeboek komt?

Een fiets met grote wielen hóeft echt niet sneller te zijn dan een met kleine wielen. Op een gladde ondergrond mag dat eigenlijk niks uitmaken. Dat verschijnsel ken je vast wel. Met rolschaatsen kost het veel minder moeite te rijden over de stoep (stukken van 30 cm glad en dan een klein ribbeltje) dan over een klinkerweg (elke 10 cm een forse ribbel). Kleine wieltjes vallen in elke ribbel en moeten er ook weer uit "klimmen". Dat kost best wel moeite in de praktijk. Zelfs met grote fietswielen merk je dat verschil al, al is het dan veel minder. 

De lengte van de trapper alléén speelt geen hoofdrol in de snelheid, of het zou een zuiver biologische reden moeten hebben, zoals de tijd die spieren nodig hebben om over te schakelen van samentrekken naar ontspannen en weer terug. Voor de rest is  trapperlengte een onderdeel van de complete overbrenging, met tandwieltjes voor en achter en een "versnellingssysteem" dat ervoor zorgt dat je in een aangenaam tempo kunt trappen onafhankelijk van je snelheid, of de tegenwind of hellingen. Dat is prettig voor de biologische motor.

Groet, Jan

Elrika op 02 februari 2010 om 08:48

Hallo Jan,

Nee hoor daar komt hij niet vandaan. Ik doe de opleiding technasium in Ede en voor het vak O&O doen we onderzoek naar de tandwel overbenging. En naar de elektrische auto.

Groetjes Elrika

Arjan op 22 juli 2020 om 13:57
Beste Jan

Ik ben benieuwd of er natuurkundig bekend is of een fiets (vouwfiets) met kleine wieltjes stabieler is dan een normale fiets met grote wielen? Ofwel is de kans op vallen met een vouwfiets groter of kleiner dan een normale fiets.

alvast bedankt, Arjan
Theo de Klerk op 22 juli 2020 om 14:17
stabiliteit hangt af van de grootte van het draaimpuls. Verstoringen daarvan leidt tot correctie (behoud draaiimpuls) Aangezien L=r x p = r m v sin φ  hangt stabiliteit vooral af van wielstraal r en snelheid v (= hoeksnelheid x straal) af.
Oftewel: klein wiel sneller draaien is even stabiel als groot wiel langzamer. Bij stilstaan val je in beide gevallen om.

Jan van de Velde op 22 juli 2020 om 14:30

Theo de Klerk plaatste:

stabiliteit hangt af van de grootte van het draaimpuls. 
dat is een deel van het verhaal, en een relatief klein deel bovendien. Lees er meer over op Fietsica.be

http://www.fietsica.be/evenwicht_en_sturen.htm

Voor- of naloop van je sturende wiel maakt het grote verschil voor een fiets mèt berijder. 

Groet, Jan
Theo de Klerk op 30 augustus 2020 om 12:45
Bij toeval ontdek ik enkele artikelen over fietsfysica in New Scientist 2018/2 (februari):

De onbereikbare fietsformule
Fietsen in VR
Van snelvoet tot smartbike
Mister Bike
Razz op 01 juli 2021 om 17:15

maakt het wat uit of een fiets een groter achterwiel heeft? ipv dat ze allebei even groot zijn? 

voor klein en achter groter? Naast comfort, maakt het voor de snelheid wat uit?

Jan van de Velde op 01 juli 2021 om 17:29
Dag Razz,

Ik kan zo gauw geen goede redenen bedenken bij niet te idiote verschillen, maar hoezo stel je die vraag? Dan kunnen we helpen meedenken.

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)