Skysails

Niels stelde deze vraag op 28 december 2009 om 18:05.
Hoi,

Ik las ergens op een website onderstaand stukje over een bedrijf dat speciale vliegers maakt voor vrachtschepen om daarmee brandstof te besparen:

''De vlieger is bruikbaar bij windkrachten van 3 tot 8 Beaufort en heeft een oppervlakte van maar liefst 160 vierkante meter. Bij gemiddelde omstandigheden kan hij een trekkracht van 8 ton leveren. Dit is een kwart van het motorvermogen van het schip. In opgevouwen toestand heeft de vlieger de grootte van een telefooncel.''

Kan iemand uitleggen hoe dit bedrijf komt aan een trekkracht van 8 ton bij een gemiddelde windsnelheid op zee = 5 Bft. ?

Volgens een snelle berekening krijg ik namelijk:
160 M2 x 72N = 11.520N (max.)


Bft

Windsnelheid (m/s)

Winddruk (N/m2)

 

Ondergrens

Bovengrens

Bovengrens

0

0.0

0.2

0.03

1

0.3

1.5

1.4

2

1.6

3.3

6.8

3

3.4

5.4

18

4

5.5

7.9

39

5

8.0

10.7

72

6

10.8

13.8

119

7

13.9

17.1

183

8

17.2

20.7

268

9

20.8

24.4

372

10

24.5

28.4

504

11

28.5

32.5

660

12

32.6

 

> 660

Reacties

Jan op 31 december 2009 om 14:54
Dag Niels,



Aërodynamica is helaas een tikje (nou ja, 10 tikken) meer ingewikkeld dan kracht = winddruk x oppervlak.

Een cessna 172 (m=1113 kg, vleugeloppervlak 16 m²) bijvoorbeeld heeft een stalling speed (snelheid waarbij de lift wegvalt en eht vliegtuig uit de lucht begint te vallen) van ongeveer 35 knots ~ 17,5 m/s.  Als je daar jouw winddrukformule op loslaat zou er dan ongeveer 16 x 183 = 3000 N lift zijn, terwijl de zwaartekracht op het vliegtuigje toch ruim 11000 N bedraagt.

Eerlijk gezegd gaan die berekeningen mij boven de pet, en jou dus waarschijnlijk ook wel.

Over dit onderwerp zijn intussen ook een aantal wetenschappelijke artikelen verschenen, waar je helaas niet gratis bij kan.

Je quote komt zo te zien van ForumFok. Wat meer kun je over dit onderwerp leren door een wat uitgebreider, en vooral ook in het Engels, te googlen, met beluga skysails, maar ook met forces on a kite
Ik vind dan tussen veel interessant spul bijvoorbeeld deze

https://www.skysails.info/en/skysails-marine/skysails-propulsion-for-cargo-ships/components/


Ik hoop dat ik je hiermee een tikje op weg help. Ik kan het helaas niet beter uitleggen zonder er uitgebreid op te gaan studeren. Misschien dat een aërodynamicus het een beetje in lekentaal kan vertalen?

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)