Dag Niels,
Aërodynamica is helaas een tikje (nou ja, 10 tikken) meer ingewikkeld dan kracht = winddruk x oppervlak.
Een cessna 172 (m=1113 kg, vleugeloppervlak 16 m²) bijvoorbeeld heeft een stalling speed (snelheid waarbij de lift wegvalt en eht vliegtuig uit de lucht begint te vallen) van ongeveer 35 knots ~ 17,5 m/s. Als je daar jouw winddrukformule op loslaat zou er dan ongeveer 16 x 183 = 3000 N lift zijn, terwijl de zwaartekracht op het vliegtuigje toch ruim 11000 N bedraagt.
Eerlijk gezegd gaan die berekeningen mij boven de pet, en jou dus waarschijnlijk ook wel.
Over dit onderwerp zijn intussen ook een aantal wetenschappelijke artikelen verschenen, waar je helaas niet gratis bij kan.
Je quote komt zo te zien van ForumFok. Wat meer kun je over dit onderwerp leren door een wat uitgebreider, en vooral ook in het Engels, te googlen, met
beluga skysails, maar ook met
forces on a kite
Ik vind dan tussen veel interessant spul bijvoorbeeld deze
https://www.skysails.info/en/skysails-marine/skysails-propulsion-for-cargo-ships/components/Ik hoop dat ik je hiermee een tikje op weg help. Ik kan het helaas niet beter uitleggen zonder er uitgebreid op te gaan studeren. Misschien dat een aërodynamicus het een beetje in lekentaal kan vertalen?
Groet, Jan