Dag Johan,
Geweldig vakantieproject!
Maar gewoon eens uitproberen, een paar honderd keer per situatie, lijkt me het leukste (alleen dat opruimen achteraf.... :-()
En er zijn nogal wat manieren om een snee brood te laten vallen natuurlijk. Als je het aan weerszijden op je vingertoppen vasthoudt zul je allicht één kant nét iets eerder loslaten dan de andere. Zo geef je de snede een draaiing, bedoeld of niet. Als je het van tafel schuift ook. Zodra er een kant van de snede over de tafelrand gaat hangen begint dat al. En dan hangt het er natuurlijk weer vanaf hoe snel dat je de boterham van tafel duwt.
Dit hele fenomeen in één wiskundige formule vatten lijkt me niet makkelijk. Ik zou om te beginnen eens wat literatuuronderzoek gaan doen. Googlen met
falling slice of bread buttered side gaf me een paar hele mooie hits. Onder andere een site van
The Naked Scientists, met een paar animaties. En vergis je niet, hierover zijn serieuze papers verschenen in wetenschappelijke journals.
Wat ook kan, en ook héél leuk kan zijn, is de hele situatie inprogrammeren in een simulatieprogramma als Interactive Physics. Nou is dat niet gratis. Wél gratis downloadbaar is Phun, en ik heb het daar zojuist geprobeerd, dat gaat ook. De snelheid waarmee de boterham van tafel vliegt, de hooge van de tafel, massa van de jam boven of onder, met of zonder luchtweerstand, grotere of kleinere boterhammen, je kunt van alles variëren.

Ik laat een wagentje de boterham langzaam van tafel duwen.
Have Phun! En vooral: hou ons op de hoogte, mét plaatjes!!
Groet, Jan