magnetisch veld en kernstraling

Sjaak stelde deze vraag op 24 juni 2009 om 18:54.
Hallo ik heb zomaar een vraag.

Is het mogelijk om een sterk magnetisch veld op te wekken, dat radioactieve straling tegen houdt, zoals bij een kern explosie?
Zoals het magnetisch veld van de aarde de straling van de zon tegen houdt.

Jan op 24 juni 2009 om 20:32
Dag Sjaak,

Klein puntje op de i : er is geen radioactieve straling. Er zijn wel radioactieve stoffen die straling uitzenden.

"DE" straling van de zon is ook een heel breed begrip. Er komen zoveel soorten straling van de zon.

Een magnetisch veld zal alleen invloed kunnen hebben op straling in de vorm van geladen deeltjes (protonen, elektronen, ionen). Gamma- en röntgenstraling bijvoorbeeld, ook ruim voorhanden in straling van de zon, trekken zich van een magnetisch veld niets aan. Ook neutronenstraling niet.

Geladen deeltjes worden afgebogen in een magnetisch veld, en krijgen uiteindelijk de neiging rond veldlijnen te gaan spiraliseren. De deeltjes worden eigenlijk niet echt tegengehouden, in de zin dat ze gestopt worden. Een elektron van de zon zou in theorie oneindig lang tussen de noordpool en de zuidpool op en neer kunnen blijven vliegen. Met een slim magnetisch veld kun je zo geladen deeltjes inderdaad van een plaats weghouden (of binnen een bepaalde ruimte houden), en dat is wat men bijvoorbeeld doet in kernfusierectoren, de Tokamak's.

Het grootste deel van een kernexplosie komt echter vrij in de vorm van thermische- en bewegingsenergie (blast). Het zal, praktisch gezien, niet meevallen om in die omstandigheden apparatuur overeind te houden die een sterk magnetisch veld moet opwekken.

Noortje heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?