Normaalkracht op helling en bij komhoek

Kim stelde deze vraag op 29 januari 2009 om 19:31.

Hallo,

Mijn probleem ligt bij de grote van de normaalkracht bij een auto in een komhoek (dus een auto die een bocht maakt over een weg die schuin ligt) en die van een blokje op een helling. Hier twee afbeeldingen, waarin de zwaartekracht en normaalkracht zijn getekend.



Bij het blokje is de zwaartekracht ontbonden in een Fzx langs de helling, en een Fzy loodrecht op de helling. Bij de auto is de normaalkracht ontbonden in een Fnx in horizontale richting, en een Fny in verticale richting.

Bij het blokje is Fzy = Fn --> Fn = Fz*cos(a)
Bij de auto is Fny = Fz  --> Fn = Fz/cos(a)
 
Bij het blokje is Fz niet gelijk aan de Fny. En bij de auto is de Fzy niet gelijk aan de Fn. 

Mijn vraag is hoe kan dat? Komt dat doordat je bij het blokje de x-as langs de helling legt, en bij de auto de x-as horizontaal neemt? De normaalkracht bij de auto is dus heel wat groter dan alleen de Fz. Ik weet dat de normaalkracht niet gelijk hoeft te zijn aan Fz maar waar komt die andere kracht dan vandaan? Is dat de schijnbare kracht (m * v2/r)? Dit is toch een nettokracht?


Mijn tweede vraag is of de volgende berekening dan wel klopt?
Een bocht met een straal van 68 meter is komvormig uitgevoerd voor een ontwerpsnelheid van 85 km/u. De statische wrijvingscoëfficient is 0,30. Hoe groot is het snelheidsbereik waarmee een auto de bocht veilig kan maken?

∑Fy = m*a = 0
Fny - Fz = 0
Fny = Fz
Fn*cos(a)=Fz
Fn = Fz/cos(a)

tan(a) = v2/(r*g)
a = 39,9 m/s2

Voor de minimale snelheid:
Fc = Fn*sin(a)- μ*Fn*cos(a)
m*v2/r = mg/cos(a) * sin(a) - μ * mg/cos(a) * cos(a)
v2 = r*g*tan(a) - μ*g
v = 19 m/s

Voor de maximale snelheid:
Fc = Fn*sin(a) + μ*Fn*cos(a)
v = 28 m/s

Bij voorbaat heel erg bedankt! Ik zit hier al een heel tijdje mee en niemand kan me er echt mee helpen. Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord.

Met vriendelijke groet,
Kim
 

Reacties

Jan op 31 januari 2009 om 13:01
Dag Kim,

Je hebt een berg tijd in je post gestopt, maar dat maakt het nou juist moeilijk in dit geval om er vlot een net antwoord op te geven.

Het probleem zoals ik het zie is dat je nu voor verschillende krachten verschillende referentiestelsels (lees: assenstelsels) kiest, naar voorbeelden die je in andere opgaven zag. En dat maakt het natuurlijk onmogelijk onoverzichtelijk. Je bent echter in principe vrij om je eigen assenstelsel te kiezen, MAAR GEBRUIK DAN OOK IN ÉÉN SITATIE BETER OOK MAAR ÉÉN ASSENSTELSEL.
Ik begin daarom maar beter even opnieuw.

Omdat de auto in de tekening alleen langs het wegdek kan bewegen is het denk ik zinvol om je assenstelsel ook zo te kiezen, dwz met de x-as langs het wegdek.

Daarna wil ik je voorstellen om een rekentruukje toe te passen, namelijk om niet een centriPETAALkracht te gaan tekenen, maar een centriFUGAALkracht. Dat is niet zo netjes, maar maakt het wel duidelijk én aanvoelbaar, waardoor je minder makkelijk (denk)fouten maakt. Het is namelijk zo dat een component van de zwaartekracht je centripetaalkracht levert

Ik begin dan om Fz te tekenen (1) en die te ontbinden incomponenten loodrecht op resp. lángs het wegdek.



Dan teken ik de horizontaal (want naar het middelpunt van de bocht) werkende centrifugaalkracht Fc (2) . Ook die ontbind ik in componenten loodrecht op resp. lángs het wegdek.

Tel ik beide y-componenten van Fz en Fc bij elkaar op, dan geeft me dat de grootte van de normaalkracht Fn (3) die natuurlijk hier precies tegengesteld aan die optelsom werkt.

In mijn schets zijn verder de componenten lángs het wegdek (mijn x-as) van Fz en Fc even groot en tegengesteld. Ook al is het wegdek spiegelglad, mijn auto kan netjes de bocht nemen.

Afhankelijk van wat er in zo'n situatie gegeven of gevraagd is zal zo'n mooi evenwicht niet bestaan, en moet er nog een wrijvingskracht  Fw (4) in rekening gebracht worden. Die is afhankelijk van de grootte van Fn, en de richting ervan hangt af van welke x-component (Fzx of Fcx) de kleinste is. Is Fcx het kleinst, dan zal de auto van de helling af willen glijden, en zal de wrijvingskracht tegengesteld gaan werken aan die bewegingsrichting.

Hopelijk kom je er met deze nieuwe start wél uit?

Groet, Jan
Kim op 31 januari 2009 om 17:43

Sorry voor mijn lange en ingewikkelde post, maar het antwoord is toch net en duidelijk geworden. Heel erg bedankt hiervoor! Ik ga er weer snel verder mee, want ik vind het toch wel interessant allemaal.

Met vriendelijke groet,
Kim

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)