supergeleiding bij magneetzweeftreinen

Wim stelde deze vraag op 03 december 2008 om 16:29.
Beste lezer;

Wij doen ons profielwerkstuk over magneetzweeftreinen en behandelen ook supergeleiding. Supergeleidende spoelen worden immers in Japan voor deze treinen gebruikt. Nu is onze vraag: wordt supergeleiding ook al toegepast bij magneetzweeftreinen zoals in dit filmpje is te zien: nl.youtube.com/watch?v=TeS_U9qFg7Y
Oftewel, laat men al treinen zweven door het meissner-effect: de rails van afstotend materiaal en in de trein een supergeleider van type II die gekoeld wordt met bijvoorbeeld vloeibaar stikstof?
We kunnen hier geen toepassingen van vinden; wordt de kritische veldsterkte overschreden in dit geval, of hoe komt dat?

Hartelijke groet,

Arjan & Wim

Reacties

Bert op 03 december 2008 om 21:17
Dag Arjan & Wim,

leuk filmpje!

Om dit voor elkaar te krijgen heb je een vrij sterk magneetveld nodig in de baan waar de trein overheen zweeft. Dat betekent dat je ofwel de hele baan moet voorzien van permanente magneten, of dat je over de hele baan sterke magneetspoelen moet inbouwen. Dat is heel erg duur.
De andere oplossing: een sterke magneet in de trein en een supergeleidende baan op stikstoftemperatuur is nog veel duurder.

De URL van het fimpje verwijst ook naar: https://de.wikipedia.org/wiki/SupraTrans
Hier wordt een groter modelproject voorgesteld met een baanlengte van 7 m. Voor een treintje in of rondom een gebouw misschien een leuke attractie, maar grootschalige toepassing is nog heel ver weg.

Voor jullie werkstuk lijkt het me een goed idee als jullie eens uitzoeken waarom het treintje ook aan de baan blijft hangen als deze ondersteboven gehouden wordt! (met "afstotend materiaal" alleen is dit niet te verklaren)

Succes,

Bert

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)