Reacties
waarom zou stromende lucht een andere warmtegeleiding hebben dan stilstaande lucht?
Als je de geleiding loodrecht op de transportrichting meet zou er m.i. hetzelfde uit moeten komen als bij stilstaande lucht, als er - zoals je zelf al zegt - geen turbulentie is.
Wil je het warmtetransport in de transportrichting bepalen, dan moet je behalve met warmtegeleiding ook rekening houden met warmtetransport door stroming.
Misschien is het verhelderend als je ons uitlegt waar je de gegevens precies voor nodig hebt.
Groeten,
Bert
Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie! Nou, het betreft een 25mm holle alluminium wand. Deze wanden worden bebruikt bij het huidige concept oplegger. De wand is hol omdat deze een sandwhich is van alluminium en lucht. (zie snelle schets in bijlage)
Nu moet de totale warmteweerstand van deze wand bepaald worden. Hiervoor is de warmtegeleidingscoefficient van de lucht benodigd. Alleen is de lucht in de holle wand in beweging waardoor deze een andere geleidingscoefficient heeft dan stilstaande lucht.
Er moet ook een berekening gemaakt worden waarin de aluminium wand gecombineerd word met een isolatielaag. Als ik nu aanneem dat de lucht die door de wand stroomt stilstaat en de afzonderlijke warmteweerstanden berekend worden, blijkt dat de warmteweerstand van de holle aluminium wand (waarin aangenomen is dat de lucht stilstaat) groter is dan die van het isolatiemateriaal. Dit is zeer eigenaardig en komt waarschijnlijk doordat stilstaande lucht veel beter isoleert dan stromende lucht.
M.v.g,
Jop
de bijlage ontbreekt ...
Uit je reactie begrijp ik dat er warmteoverdracht naar de stromende lucht toe plaatsvindt.
Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, zou je moeten weten hoeveel lucht er per seconde door de holle buis stroomt.
Als je dan ook de dikte van de binnenste buis weet en de afmetingen van de tussenruimte, zou je een schatting kunnen maken van de warmte die door de lucht wordt opgenomen.
Als je ook zou kunnen meten hoe groot de temperatuurtoename van de stromende lucht is, kun je die schatting nog veel beter maken.
Bert