Massa van een tennisbal

Rednas174 stelde deze vraag op 16 februari 2015 om 15:00.

 Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. Ik moet de massa van een tennisbal berekenen doormiddel van alleen het programma coach, verder heb ik ook niks, ik heb al aan mijn leerkracht gevraagd maar die wil nog even niks zeggen en aangezien ik het verslag aanstaande woensdag (18-2-2015) al in moet leveren, zit er voor mij niks anders op dan het op het internet vragen (Want opzoeken heb ik al gedaan, maar ik kon niks vinden)
Dit is het filmpje: http://nl.tinypic.com/r/slqp8l/8

Alvast bedankt voor het reageren :)

Bijlagen:

Reacties

Rednas op 16 februari 2015 om 15:25
oja, geen enkele massa is gegeven, dus ik ga er vanuit dat het gewichtje 100 gram weegt
Ron op 16 februari 2015 om 15:42

Als je geen enkel gegeven hebt, kun je hooguit de massaverhoudingen bepalen. Bijvoorbeeld: het bakje zonder balletje heeft een massa van 80% van het bakje met balletje. Overigens is het ook wel erg handig als je iets van de afmetingen weet, hoe groot is de rail waarover het bakje beweegt? Heb je het filmpje zo (als link) gekregen van je docent  of staat het in een videomeet-project en kun je er zelf in Coach aan meten?

 

Alles bij elkaar best een interessante meetopstelling. Je hebt drie massa´s en je zou de versnelling kunnen bepalen via videometen. 

Noem bijvoorbeeld m1 de massa die aan het katrol hangt, m2 de massa van het bakje en m3 de massa van de tennisbal.

Hoe groot is geburende de beweging de aandrijvende kracht?
Welke massa´s worden allemaal versneld door deze kracht?
Wat is het verband tussen m1, m2 en m3 tijdens de eerste fase van de beweging (de bal ligt nog in het bakje)?
Wat verandert er als het balletje gelanceerd is?

Jan van de Velde op 16 februari 2015 om 15:48
dag Rednas174,

Kwestie van je afvragen wat je aan dat filmpje allemaal zou kunnen meten, ongeacht of je al weet of dat nuttig gaat zijn of niet. Dan heb je al eens een overzicht over de gegevens die je uit het filmpje kunt halen
Daarnaast een kwestie van eens rustig beschrijven, fase voor fase, wat er allemaal in dat filmpje gebeurt, en vooral ook dat gebeuren proberen te verklaren in natuurkundige termen.

Bijvoorbeeld: bal springt omhoog omdat er een of ander afvuurmechanisme ontgrendeld wordt, waarschijnlijk een gespannen veer. Hierdoor wordt de bal omhoog versneld, en gaat een kogelbaan beschrijven. Daarvoor was een verticale kracht nodig, en het balletje wordt weer afgeremd door de zwaartekracht, en bereikt een maximale hoogte. In horizontale zin blijft de snelheid van de bal daarbij achter bij de snelheid van het karretje.
Laat ik je bij dezen verklappen dat deze fase geen antwoord geeft op wat de massa van de bal was, tenzij je een aantal gegevens van dat afvuurmechanisme erbij krijgt. Maar metingen aan die vallende bal kunnen je wel een lengteschaal geven voor het filmpje, wat elders weer nuttig kan zijn.

Beschrijf jij zelf in vergelijkbare termen eens wat er gebeurt voor en na dat afvuren, en waarom.

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft vier appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)