Metingen oscilloscoop.

Pim stelde deze vraag op 25 september 2008 om 11:21.

Hallo,

 Voor mijn profielwerkstuk ben ik nu bezig met een oscilloscoop. Ik heb de oscilloscoop op een regelbare wisselspanningsbron aangesloten en mijn vraag is de volgende: geeft de oscilloscoop met de amplitude de werkelijke spanning weer? Ik ga er van uit dat dit zo is, maar het zou ook de effectieve spanning kunnen zijn.

 

Bedankt.

Reacties

Bert op 26 september 2008 om 21:02

Beste Jan,

als de oscilloscoop goed gecalibreerd is, geeft hij de werkelijke spanning weer.

Om te controleren of dit inderdaad het geval is, kun je een gelijkspanningsbron waarvan je de spanning weet, op de ingang van de oscilloscoop aansluiten.

Groeten,

Bert

Pim op 28 september 2008 om 21:57
Bedankt. Heeft iemand misschien nog ideeën voor een proefje waarmee het verschil tussen wissel- en gelijkstroom (evt kwantitatief) aan te tonen is?
Bert op 28 september 2008 om 22:17

Beste Pim,

ik kan je vraag helaas niet goed plaatsen. Als je een oscilloscoop tot je beschikking hebt, dan is dat toch het instrument bij uitstek om het verschil tussen wisselspanning (sinuskromme) en gelijkspanning (constante) ook kwantitatief te onderzoeken!

Graag wat meer uitleg ...

Bert

Pim op 29 september 2008 om 22:25

Wat ik bedoel is dat ik graag een wisselspanningsbron en een gelijkspanningsbron op zeg 12V zou instellen en vervolgens met wat het onderscheid is.

 Ik weet:

P=IU

en Ueff=0,5(2)^0,5 * Uwissel

 De stroomsterkte kan ik meten.

 Ik dacht dus aan een proef waarbij ik het vermogen meet. 

Met paint.net heb ik een proefopstelling getekend die misschien bruikbaar zou zijn. 

Bijlagen:

Bert op 01 oktober 2008 om 23:20

Dag Pim,

je zou zo inderdaad het vermogen van wisselspanning kunnen bepalen. Bedenk dan wel dat je met een Amperemeter die wisselstroom meet de effectieve stroomsterkte meet!

Overigens denk ik dat je met dit experiment meer over de meters te weten komt dan over wisselstroom of over de oscilloscoop.

Met een oscilloscoop kun je wel allemaal andere dingen doen, die naar mijn idee veel interessanter en leerzamer zijn. 

Bijvoorbeeld faseverschuivingen bij een transformator bekijken met een oscilloscoop.

Of de werking van een gelijkrichterschakeling onderzoeken.

Misschien is het een goed idee om eens met je leraar of de onderwijsassistent te overleggen wat voor mogelijkheden er op jouw school zijn.

Groeten,

Bert

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft tien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)