doel van deze vraagbaak

fenna stelde deze vraag op 03 september 2008 om 16:12.

Waarom zijn bij het maken van een kunstbeen alle natuurwetenschappen nodig?

 

Reacties

Jan op 03 september 2008 om 16:47

Dag Fenna,

We zijn geen antwoordmachine, maar gaan je even op gang helpen met een manier van denken om zoiets op te lossen:

Geef eerst eens een antwoord op de vraag:

  • Welke natuurwetenschappen ken je?

Je antwoord is dan bijvoorbeeld x, y en z.

Dan zou je jezelf eens kunnen afvragen: kan ik zonder grondige kennis van x iemand aan een goed kunstbeen helpen? Zelfde vraag voor y en z. 

En zo kom je vanzelf aan je antwoord.  

lalalala op 13 september 2011 om 16:45

WTF, je kan toch gewoon antwoord geven ^^^^^^ (ik heb namelijk dezelfde vrag >:(

Jan op 13 september 2011 om 17:23

Als je zó afkomt heb je twee dingen niet begrepen:

  1. Natuurkunde is zo'n vak dat op de middelbare scholen wordt gegeven vooral om je structuurmatig en gericht te leren denken. Niet om je te leren herkauwen.
  2. Je taalgebruik nodigt nou niet direct iemand uit tot een gedachte als "laat ik eens wat tijd uittrekken en moeite doen om hier hulp te bieden".

Dus, als je hulp wil bij je denkproces, welkom, en vraag  dat dan ook op een gewone manier.

Groet, Jan

Mars op 21 september 2011 om 17:45

"Wanneer je een concrete vraag hebt, is dit het goede startpunt op deze site. Veel vragen komen vaker terug op natuurkunde.nl en daarom hebben we een lijst metfrequently asked questions (F.A.Q)aangemaakt. Kijk deze lijst eens door om na te gaan of jouw vraag er al tussen staat. Is dit niet het geval, dien dan je vraag in bij devraagbaak. In de meeste gevallen heb je binnen 24 uur een antwoord."

Ik wilde ook een vraag indienen op deze site, maar elke vraag word met een vraag beantwoord.... Daar is 't toch geen vraagbaak voor?

 

 

moderator op 21 september 2011 om 20:39

Dag Mars,

Vaak beantwoorden we inderdaad vragen met "wedervragen", vooral als het, zoals ook hierboven, om een huiswerkvraag gaat.  (Als je echter goed kijkt, zijn dat trouwens geen zomaar-wedervragen).

Daarvoor zijn meerdere redenen:

1) Een vraag als boven komt uit een natuurkundemethode: de bedoeling is dat de leerling nadenkt over een kwestie. Het antwoord zélf is niet van cruciaal belang, als er maar gericht over wordt nagedacht. Als zo'n vraag hier terechtkomt lukt dat kennelijk niet, onze bedoeling is dan te helpen door te proberen een juiste denkrichting aan te geven. De wedervragen proberen dan ook iemand gericht de goede denkrichting in te sturen.

2) Al heten we "vraagbaak", het kán en mág niet de bedoeling zijn dat we verworden tot antwoordenboekje / huiswerkmachientje. Nog afgezien van het feit dat we dan een heel legertje vrijwilligers bij elkaar moeten zien te schrapen om het huiswerk van half Nederland te gaan zitten beantwoorden, niemand gaat daar iets van bijleren, en dat moet toch het eerste doel zijn van een site als Natuurkunde.nl. Met de naam "vraagbaak" zijn we dan ook niet 100 % gelukkig, maar iets beters hebben we nog niet kunnen verzinnen. Suggesties voor een betere naam zijn welkom.

3) Als een "wedervraag" dan niet goed begrepen of niet goed beantwoord wordt is er niets dat de vraagsteller belet om met zijn/haar probeersels te komen, zodat helpers daarin de foutjes kunnen aanwijzen. Integendeel, we juichen dat toe. De discussies die daaruit volgen zijn voor de vraagstellers meestal bijzonder verhelderend. Een vergelijkbare vraag kunnen ze daarna meestal vrij probleemloos zelf oplossen.

 

Aan de Chinese wijze Lao Tze wordt de volgende uitspraak toegeschreven:

Geef iemand een vis, en hij eet een dag. Leer iemand vissen, en hij eet voor de rest van zijn leven.

Dat zou je de lijfspreuk van de vraagbaak kunnen noemen.

We kunnen dus een oplossing geven, of we kunnen iemand leren hoe je problemen oplost. Dat laatste kost ook de helpers hier meer moeite en tijd. Maar wat natuurkunde.nl betreft, tóch liever dat laatste. Want dat laatste is de kern van de fysica, problemen oplossen.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Velde

namens Natuurkunde.nl 

Theo op 21 september 2011 om 21:39

Naar school gaan heeft de bedoeling je zelfstandig te kunnen laten nadenken. Over oorzaak/gevolg, actie/reactie enz. Zowel in sociale zin (geschiedenis, aardrijkskunde, talen, muziek, crea) als in exacte zin (wis- natuur- scheikunde, biologie). En ook moet je fysiek goed functioneren (allerlei spellen/oefeningen met gym)

Als daar een opdracht wordt gegeven waarbij je moet nadenken dan ben je bezig zelfstandig te worden. Kom je er niet uit, dan zoek je hulp. Ook dat is leren: je kunt niet alles weten, soms heb je een zetje nodig.

Een zetje helpt je dan hopelijk verder (en anders nog een zetje). Met een kant en klaar antwoord is je "probleem" even weg, maar doe je iets zonder te weten waarom je dat nu doet. Je papegaait gewoon na. En als iemand dan daarover iets vraagt weet je niet waarom je doet wat je doet.

Daarom worden vragen hier soms van tegenvragen voorzien waarbij we hopen dat "het kwartje" (=25 oude guldencenten, misschien binnenkort weer in de handel) valt zodat je zelfstandig verder kunt. Soms wordt een deel van een antwoord gegeven en een enkele keer een heel antwoord. Hoofdargument hierbij blijft "hoe kan de vragensteller het zoveel mogelijk zelf oplossen?" Dat geeft je ook meer bevrediging omdat je "het zelf deed".

Dus wat mij betreft: onbetaalde hulp wil ik geven als ik daarvoor tijd heb. Voor kant en klare antwoorden stel ik een bijdrage van 50 euro/vraag voor ter subsidiering van deze website.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)