Zuurstof in cv-water beperkt warmteoverdracht.

Hubert stelde deze vraag op 05 december 2004 om 22:17.
Hallo, Vraag:

Ik ben erg sceptisch over een nieuwe 'revolutionaire' vinding (te zien op www.oxyvent.com) als volgt:

De uitvinder beweert dat in centrale verwarmingssystemen zuurstof aan het water wordt toegevoegd als het door de cv-ketel wordt verwarmd boven 60ºC. De zuurstof in het systeem beperkt de efficiency van warmtetransport. Indien het door de uitvinder ontwikkelde apparaat (kosten ca €600) in het circuit na de cv-ketel wordt geplaatst onttrekt het apparaat de zuurstof aan het water (hoe gaat dat in feite?) en verhoogt daarmee de efficiency met besparingen aan brandstof van 30% tot 60%.

Het gaat dus niet om lucht want die verdwijnt uit het systeem via een overdruk ventiel maar om zuurstof. Hebt U een verklaring voor deze bewering?

Met vriendelijke groeten, Hubert Steijns.

Reacties

Ralph op 24 november 2005 om 14:50
Ik deel je sceptie..
maar wat je hierboven uitlegt kan ik op die site niet terugvinden.

In leidingwater zit een kleine hoeveelheid lucht en dus ook zuurstof. Als je CV installatie niet lekt dan hoef je hem niet of nauwelijks bij te vullen. maw: Er wordt geen nieuwe zuurstof aan het systeem toegevoegd. Als je de CV ontlucht (al of niet automatisch) dan ontsnapt er naast lucht ook zuurstof (dit zit er immers gewoon in). Daarnaast zal de zuurstof zich gaan binden met het ijzer in de leidingen/radiatoren (roesten). Kortom: de hoeveelheid zuurstof zal steeds verder afnemen. Mocht het apparaat werken, dan alleen gedurende een beperkte periode (en mijn gevoel zeg dat dit nooit 600 euro bespaart). Een betere besparing is om je CV ketel elke 10-14 jaar te vervangen. Een nieuwere ketel heeft een hoger rendement op en dit bespaart structureel geld !!

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)