energieverlies cardan-as

cardan stelde deze vraag op 18 februari 2008 om 15:42.
Stel ik heb een motorfiets die aan de krukas 73kW levert. De energie wordt overgebracht naar het wegdek via een cardan-as(geen kettingaandrijving). Na meting blijkt dat er 65kW overbljift en daadwerkelijk aan het achterwiel wordt afgegeven. Waar blijft deze 8Kw? Ik weet dat er een deel door wrijving in warmte wordt omgezet, maar dit kan geen 8kW zijn. Hoe kan dit?

Reacties

Bas op 18 februari 2008 om 17:37

Beste cardan,

Ik heb geen verstand van cardan-assen. Maar een energieverlies van 8kW aan warmte lijkt mij eigenlijk niet zo onwaarschijnlijk. Waarom weet jij zo stellig te beweren dat het dat niet kan zijn?

Groeten,

Bas 

cardan op 18 februari 2008 om 18:58

Nou, omdat ik me dan het volgende voorstel. De cardan-as loopt in 0,8 liter transmissie olie. Daaromheen zit een aluminium behuizing van circa 1,5 kilo. En natuurlijk niet te vergeten het eigen gewicht van de cardan-as en tandwielen waarmee deze in contact komt(dus die de wrijving opbouwen/veroorzaken) 2 kilo. Dat betekent dus dat 8kW aan warmte in deze onderdelen en vloeistof gaat zitten. In de loop van de tijd zou alles dus gloeiend heet moeten zijn. Terwijl dit niet het geval is. Rijwind zal het geheel uiteraard iets afkoelen.

Nu weet ik niet of 8kW, in dit geval paardekrachten vergeleken kunnen worden 8kW aan warmte. Beide is het energie met de eenheid kW. Dus lijkt mij vergelijkbaar.

 Waarom moet een motorblok dat bijvoorbeeld 8kW levert zo enorm worden gekoeld met vloeistof en zelfs een radiator? Betekent dit dat een brandstof(in dit geval benzine) voordat het een motorblok in gaat, dus voor ontbranding een energie-waarde heeft van misschien wel 30kW. De rest is dan warmte die gekoeld moet worden met vloeistof.

 Met 8 Kw kun je immers een kleine kamer redelijk opwarmen.

Richard op 19 februari 2008 om 18:17

Beste Cardan,

Ik denk dat het antwoord op de vraag drieledig is. Ten eerste ligt het aan de manier waarop je aan het vermogen van de krukas bent gekomen. De meeste motorfietsenfabrikanten geven hier immers een erg rooskleurig beeld van, wat in de werkelijkheid een paar procentpunten minder kan uitvallen. Zeker als de motorfiets tweedehands is, denk bijvoorbeeld maar aan de onvermijdelijke speling in de kleppen.

Ten tweede moet je er rekening mee houden dat in de versnellingsbak veel verlies geleden wordt. Dit deel zit precies tussen de cardan en de krukas. Een onderzoek hiernaar kan je misschien het antwoord opleveren.

Ten slotte worden alle belangrijke secundaire functies aangedreven d.m.v. de krukas. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de oliepomp, klepaandrijving, dynamo etc.

Ik ben het wel eens met je conclusie: 8kw verlies van krukas naar cardan lijkt tamelijk veel, ook als de boel erg versleten is. 

Groeten, Richard

Frits op 19 februari 2008 om 20:09

Beste Cardan-as,

Ik denk dat Richard het duidelijk heeft uitgelegd. 

Voor een volledig beeld van het energieverlies op een motor wil ik er nog aan toevoegen dat er, om 73 kW te leveren aan de krukas, al zo'n 150 kW warmte wordt geproduceerd. Het rendement van een benzine verbrandingsmotor (P krukas / P brandstof * 100 %) is namelijk maar zo'n 30 %....

Verklaart gelijk het global warming effect ;)

Groeten, Frits

 

cardan op 20 februari 2008 om 00:23

Ok, maar laten we aannemen dat 8kW verloren gaat tussen uitgaande as motorblok en achterwiel op het wegdek(versnellingsbak, cardan-as, kruiskoppelingen en haakse overbrenging op achterwiel). Dat betekent dus dat er 8kW aan warmte word afgegeven aan transmissie-olie, aluminium behuizing en stalen onderdelen). Van de hoeveelheid 8kW kan ik me even geen voorstelling maken hoeveel warmte dit is. Ik kan namelijk na een forse rit mijn handen overal gewoon ophouden. Uiteraard niet op het motorblok, i.v.m. 70% verbrandingswarmte.

 

Eric op 01 augustus 2010 om 19:19

Leuk, dit soort vragen.

Misschien is een beter experiment mogelijk:

Arbeid is kracht x afgelegde weg.

Tank een hoeveelheid brandstof (benzine) en makkelijk is uit te rekenen tot hoeveel arbeid (warmte energie) deze hoeveelheid theoretisch in staat moet zijn.

vervolgens:

Weeg de motorfiets + de berijder/bestuurder.

Ga op weg en meet zo nauwkeurig mogelijk de afgelegde afstand.

Ga met de afstand + het totale gewicht na hoeveel energie er verloren is gegaan.

Zie hier het rendement van de motorfiets.

Stel jezelf de volgende vraag: waar anders dan in warmte kan het verschil aan energie gebleven zijn ?

Mvgr,

Eric van Gulik

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)