Thermische Energie

Loek stelde deze vraag op 11 februari 2008 om 22:38.
Wij hebben voor ons natuurkunde po een experiment gehouden met betrekking tot thermische energie. Wij hebben 250mL water van 75 graden celcius in een keramische beker bedekt met aluminium folie in 5 minuten laten afkoelen. Onze variabelen zijn de afstand en de hoek. Deze metingen hebben wij al gedaan en er grafieken van gemaakt in exel. Het viel ons op dat er bij meer golfslag het water sneller afkoelde. Maar wij vroegen ons ook nog af wat wij nou precies zouden kunnen berekenen. Want wij hebben geen tot weinig theorie kunnen vinden over thermische energie. Zouden jullie ons verder kunnen helpen met de theorie en wat wij precies hier aan zouden kunnen berekenen?

Reacties

Jan op 12 februari 2008 om 19:07

Dag Loek,

Je laat iets afkoelen. Wat bedoel je dan met je variabelen hoek en afstand? Want dat kan ik niet thuisbrengen.

Een wat completer omschrijving van wat je deed en met welke bedoeling zou nuttig zijn om je verder te kunnen helpen.

 Groet, Jan 

Loek op 12 februari 2008 om 21:27
Onze variabelen zijn geweest de afstand en de hoek dat de föhn op de beker met water stond. Het is namelijk mogelijk om de föhn loodrecht op de beker te zetten, maar het is ook nog mogelijk om de föhn juist horizontaal op de beker te zetten. Of met een hoek van 45 graden. Verder hebben wij als basis afstand de afstand 15 cm gekozen. En om dit uit te breiden hebben wij gekozen om ook nog de föhn horizontaal te plaatsen op een afstand van 45 cm vanaf het middelpunt van de beker. En een afstand van 35 cm met een hoek van 90 graden, dus loodrecht op de beker. Wij hebben zowel koude lucht van de föhn als warme lucht gebruikt. Ik hoop dat ik jullie zo verder help. Ik heb een bijlage erbij gedaan waar meer uitleg op staat.

Bijlagen:

Jan op 16 februari 2008 om 11:15

Dag Loek,

Zo, jullie zijn wél bezig geweest zeg. En nou niet bepaald de eenvoudigste proef om duidelijke conclusies uit te trekken.

Het eerste wat je je moet afvragen: hóe raakt het water in je beker warmte kwijt. Warmtetransport gebeurt op drie manieren, stroming, straling en geleiding. Welke van die drie manieren beïnvloed je met je luchtstroom?

Dan heeft water nóg een manier om warmte kwijt te raken: verdamping. Hoe wordt dát beïnvloed door je luchtstroom? (hint: beweeg je droge vinger heen en weer. Hoe voelt dat? Maak je vinger nat: hoe voelt dat?. Bedenk dat de verdampingswarmte van water enorm groot is.

Dan is de hoeveelheid warmte die verloren kan gaan nog afhankelijk van het oppervlak waardoor dat warmtetransport kan plaatsvinden,  (hoe groter het wateroppervlak, hoe meer warmte er per seconde kan worden afgevoerd, en golven vergroten nou eenmaal ook het contactoppervlak)) en van het temperatuursverschil tussen warmtebron en directe omgeving (hoe groter dat temperatuursverschil, hoe sneller dat warmtetransport).

Dat zijn nogal wat parameters. En met al die parameters heb je zitten spelen. Rekenen hieraan lijkt me eerlijk gezegd een (te) heftige klus.

Maar wat je best zou kunnen doen: Die hypothesen heb je eigenlijk al gesteld voordat je begon, door verschillende hoeken en afstanden voor je föhn te kiezen. In een hypothese proberen te beredeneren hoe elk van de instellingen van je föhn al die verschillende manieren van warmteafvoer zou kunnen beïnvloeden, en wat daarvan dan het totaalresultaat zou moeten zijn. Die hypothesen ga je dan toetsen aan je resultaten.

En dan maar conclusies trekken.

Succes, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)