fietsen in de regen

Suzanne stelde deze vraag op 27 januari 2008 om 21:40.

Ik heb een vraag over mijn PO, want ik doe het over hoe je niet nat op de fiets wordt. We hebben wel een idee voor een ontwerp. Maar we weten eigenlijk helemaal niet hoe we nu verder moeten. Dus als iemand weet hoe we verder moeten wilt u dan zo snel mogelijk reageren :).

groetjes Suzanne

Bijlagen:

Reacties

Bas op 28 januari 2008 om 00:18

Beste Suzanne,

Heb je contact gehad met je docent toen je dit onderwerp uitkoos? Het lijkt me eigenlijk helemaal niet geschikt voor een profielonderzoek natuurkunde.

Toch lijkt het erop alsof je er al veel tijd in gestoken hebt. Ik kan me dus voorstellen dat je niet meer wilt wisselen en wilt proberen hier een voldoende voor te halen.

Wat je dan zou kunnen doen is echt iets bouwen en daar iets van een natuurkundige meting mee doen. Bijvoorbeeld hoe goed je droog blijft in de regen of hoeveel luchtwrijving je hebt.

Verder denk ik dat het belangrijk is om nog eens goed met je docent te overleggen...

Groeten,

Bas 

Jan op 28 januari 2008 om 10:50

Dag Suzanne,

Alle respect voor de geweldige hoeveelheid werk die je in deze voorbereiding stak. Maar net als Bas vraag ik me af of deze proef in deze opzet wel geschikt is voor een PO.

Een PO is bedoeld om een aantal basisvaardigheden te oefenen, waarvan de belangrijkste zijn:

het opstellen van een TOETSBARE hypothese

het uitvoeren van zo nauwkeurig mogelijke metingen

het overzichtelijk uitwerken van die metingen in tabellen en grafieken, discussie van meetfouten, verbetering proefopstelling etc.

conclusie

De originaliteit van de proef is hierbij echt niet zo belangrijk.

Ik denk dat in jouw opzet om te beginnen een toetsbare hypothese ontbreekt. Goede metingen doen, die je ook goed kunt verwerken, presenteren en bediscussiëren, lijkt me in jouw opzet ook al bijna onmogelijk, toch zeker in de 10-20 uur die er meestal voor staan.

Al met al denk ik dat je het doel van een PO helemaal voorbijschiet, en raad ik je net als Bas aan om dit eerst eens met je docent te bespreken, voordat je hier nóg meer tijd en moeite in gaat steken.

Groet, Jan

 

 

suzanne op 30 januari 2008 om 15:31
Ik ben het ook met jullie eens, maar het was zo dat het meisje waar ik mee samen werk en ik ook wilden veranderen van onderwerp toen we er nog bijna niks aan hadden gedaan. Onze docent (rare man) vond dat dat niet kon en dus moesten we het maar bij dit onderwerp houden. Toch wil ik een goed cijfer halen voor mijn PO. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit dus aan moet pakken
Jan op 30 januari 2008 om 17:51

Dag Suzanne,

Is het nog mogelijk om je onderzoek te beperken tot dat verhaal van de windweerstand?

Je zou dan met een paar houten platen makkelijk een stevig prototype kunnen maken en dat testen in die windtunnel (waar je het over had, en ik neem dus aan dat je die werkelijk tot je beschikking hebt). Je kunt dan bij verschillende windsnelheden de kracht op je fiets meten, en dat verwerken in een grafiek.

Vervolgens zou je eens kunnen gaan meten hoeveel kracht je  redelijkerwijs kunt opbrengen om te fietsen, m.a.w. eens bepalen wat de windkracht maximaal mag zijn wil je nog vooruit komen.

Zo lijkt het me een doenlijk PO (trouwens, je bedoelt toch wel degelijk PO en niet PWS hè?), en kun je vast en zeker aan de beoordelingsonderdelen voldoen.

Groet, Jan

Windkracht– We kunnen de fiets met oplossing in een windtunnel testen. Daarbij kunnen we kijken of de oplossing heel blijft bij windkracht 6. Als de fiets met oplossing niet bestand is tegen windkracht 6 dan testen wij hem op windkracht 5 (dus passen we de eis iets aan). Mocht hij ook daar niet tegen kunnen, dan bedenken we een andere oplossing, want de oplossing moet wel tegen windkracht 5/6 kunnen.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)