tijdreizen?

itai stelde deze vraag op 08 januari 2008 om 18:44.

ik heb al veel gelezen op internet over tijdreizen.

men zegt dat als je sneller dan het licht zou kunnen gaan, je sneller dan de tijd gaat, ik begrijp dit niet, zou bij jou de tijd dan langzamer gaan? zou dat dan betekenen dat je jonger wordt? daarbij stel je rijst sneller dan het licht en komt dus zeg; 100 jaar eerder op aarde, en je zou een van je voorouders doden, hoe zou je dan zelf nog kunnen bestaan. ik geloof zelf niet in het tijdreis verhaal.

zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het wél zit?

Bas op 09 januari 2008 om 22:28

Hoi Itai,

Tijdreizen is een fascinerend onderwerp waar je veel over kunt fantaseren, zowel filosofisch als natuurkundig.

De meeste natuurkundigen denken nu dat het niet mogelijk is om sneller te reizen dan het licht, en dat je op die manier dus niet kunt tijdreizen. Maar er is nog veel meer interessants over te zeggen. Er zijn boekenkasten over geschreven. Misschien dat je wat kunt lezen van Stephen Hawking?

Groeten,

Bas

oscar op 10 januari 2008 om 23:57

Beste Itai,

Hier is nog wel iets meer over te zeggen. Wat je schrijft gaat over de relativiteitstheorie. Simpel gezegd. Hoe sneler je beweegt, hoe langzamer de tijd gaat. Als je de lichtsnelheid bereikt staat de tijd stil. Maar, als je hiermee gaat rekenen wordt het meteen heel ingewikkeld. Want de tijd is dus niet voor iedereen hetzelfde. Bij voorbeeld: als iemand mij met grote snelheid passeert denk ik dat zijn klok langzamer loopt dan die van mij. Maar hij denkt dat mijn klok langzamer loopt dan die van hem. Immers, ik kan wel zeggen dat hij beweegt. Maar hij kan net zo goed zeggen dat ik beweeg. Ook snelheid is relatief. Dat is ingewikkeld. Maar je kunt er wel leuke dingen over lezen. Kijk eens op de relativiteitspagina van het wetenschapsforum. Daar staan veel vragen zoals die van jou.

Maar, relativiteitstheorie gaat alleen over tijd die langzamer gaat lopen. Niet over tijd die terugloopt. Er zijn wel mensen die zeggen dat je misschien terug kunt in de tijd door sneller te gaan dan het licht. Maar, er zijn goede argumenten om te zeggen dat dat niet kan. Bij voorbeeld. Om de lichtsnelheid te bereiken heb je oneindig veel energie nodig. Je kunt er wel dichtbij komen. Maar, de lichtsnelheid zelf kun je niet bereiken. Lichtdeeltjes zelf kunnen dat wel. Maar die kunnen weer niet langzamer dan de snelheid van het licht.

Enfin. Het is dus niet mogelijk (of in ieder geval niet met de relativiteitstheorie) om terug te gaan in de tijd. Daarvoor moet je een nog veel fantastischer truuk verzinnen. Ik ken geen realistische theorieen die dat beschrijven. Fantaseren mag natuurlijk wel. Je hoeft je dus gelukkig ook niet af te vragen wat er zou gebeuren als je terugreist in de tijd en je eigen ouders vermoord voor je geboren bent.

Groet. Oscar.

itaiheijmans op 16 februari 2008 om 22:11
dit was een vraag van mij voor een natuurkunde les, ik heb er nu wel enigszins antwoord op, hoe haal ik nu de vraag weg, uit de vragenbak?
Jan op 16 februari 2008 om 22:59

Dag Itai.

We halen hier geen onderwerpen of reacties weg, tenzij ze zinloos zijn of onfatsoenlijk.

Wie weet heeft iemand straks nog iets aan jouw vraag en e antwoorden daarop.

Harm op 28 april 2009 om 13:50

Einsteins spook 10.000 keer sneller dan het licht

Als het al spookt in dit universum, en daar ziet het ondanks Einsteins bezwaren daartegen wel naar uit, dan gaat dat minstens 10 duizend maal sneller dan het licht. Dat wijzen metingen in Zwitserland uit.

In het tijdschrift Nature beschrijven onderzoekers van de Universiteit van Geneve een experiment om na te gaan hoe snel twee met elkaar verwante deeltjes elkaars wederwaardigheden voelen. Een echt resultaat is er niet, maar wel een ondergrens voor die snelheid, die volgens de meeste fysici overigens oneindig groot is.

De metingen hebben betrekking op een merkwaardig verschijnsel uit de quantummechanica. Volgens die theorie blijven deeltjes die in eerste instantie quantummechanisch gekoppeld waren, daarna ook met elkaar verbonden, hoe ver ze ook uit elkaar worden gehaald. Vervalt het ene deeltje dan vervalt gecorreleerde deeltje naar een toestand die daar quantumechanisch bij hoort.

Albert Einstein maakte in zijn tijd ernstig bezwaar tegen deze voorspelling van de quantumtheorie. Hij noemde deze zogeheten spookachtige invloed op afstand een perversiteit, omdat die in tegenspraak leek met zijn vaststelling in de relativiteitstheorie dat niets sneller kan reizen dan het licht.

Metingen in de jaren tachtig van de vorige eeuw met behalp van paren gekoppelde fotonen lieten zien dat Einsteins bezwaar geen hout snijdt. De spookachtige beïnvloeding op afstand bestaat echt. Dit kan doordat in de quantumtheorie deeltjes geen vaststaande kenmerken hebben, maar in verschillende toestanden tegelijk verkeren tot er een meting aan wordt verricht.

De nieuwe Zwitserse metingen bekeken de wederwaardigheden van gekoppelde fotonparen waarvan de een vanuit Geneve naar Satigny in het westen werd gestuurd en de andere naar Jussy in het oosten. De plaatsen liggen 18 kilometer uit elkaar.

In de proef werd gekeken of er eventueel een vaste structuur in het heelal bestaat waartegen de communicatie tussen de deeltjesparen een meetbare snelheid heeft. Daartoe werd rekening gehouden met de draaiing van de aarde en de beweging rond de zon, waardoor de snelheid van het experiment ten opzichte van de sterren per etmaal varieerde.

De metingen van het tijdverschil tussen het gedrag van het ene deeltje en het andere geven geen aanwijzingen voor zo'n stelsel. Niet uitgesloten is daarom dat de spookachtige communicatie tussen gekoppelde fotonen inderdaad oneindig snel verloopt. Strikt genomen geeft het experiment echter alleen een ondergrnes voor die snelheid: minstens vier ordes van grootte sneller dan het licht

Noah op 15 oktober 2009 om 19:57
Tijdreizen kan NIET. Je kunt echter wel jouw tijd manipuleren. De tijd is voor iedereen anders, als je even snel als het licht gaat merk je er niks van. Maar als je terug komt, ben je honderden jaren in de toekomst gereist. Maar jouw tijdlijn is niet terug gesprongen of vooruit gegaan, jouw tijdlijn is gewoon netjes door gelopen hij loopt alleen niet meer gelijk aan die van anderen. Als je jouw tijdlijn zo manipuleert dat je terug gaat naar het verleden(is mogelijk dmv wormgaten etc.) is die van jouw keurig recht blijven lopen, alleen is jouw toekomst dan in het verleden. Hierdoor is bijv ook het grootvader paradox ontkracht. Als ik terug ga in de tijd, en ik dood mijn ouders voor ze mij hebben kunnen verwekken, dan besta ik nog wel want mijn tijdlijn is niet veranderd. Als ik terug ga, kom ik wel in een andere toekomst terecht. jouw tijdlijn verspringt zich dus niet terug, maar loop netjes door. Alleen loopt hij niet meer gelijk tot andere tijdlijnen.
Judith op 09 januari 2012 om 10:43

Veel mensen zeggen dat tijdreizen niet mogelijk is omdat je niet sneller zou kunnen gaan dan licht.

In mijn ogen is de snelheid van licht echter volkomen irrelevant aan het hele principe tijdreizen. Zelfs als we ooit sneller zullen gaan dan het licht. Betekent dat niet dat we terug in de tijd kunnen reizen. Ter verduidelijking even een voorbeeld (dat op zich niet zo veel met licht te maken heeft):

Stel dat er een oorlog is. De kapitein stuurt elke dag een boodschapper naar het thuisfront met het laatste nieuws.
(dag 1: we zien de vijand naderen, dag 2: we raken slaags, dag 3: etc.)

Als je deze boodschappers inhaalt, zul je eerst de laatste boodschapper inhalen. De berichten zul je dus als volgt binnenkrijgen: dag 3: etc. dag 2: we raken slaags, dag 1: we zien de vijand naderen

Het zal misschien voelen alsof je terug in de tijd reist. Maar terwijl jij de boodschappers inhaalt, zal de oorlog gewoon door gaan, de tijd gaat niet achteruit, staat niet stil, maar gaat gewoon in normaal tempo door.

Wie sneller dan het licht gaat, zal de beelden inhalen. en zo zien wat al is gebeurd. Echter het is al GEBEURD. Je kunt er niets aan veranderen. net zo min als je de opstelling van een foto, of het verloop van een film kunt veranderen (zonder photoshop)

Tenzij het lezen van brieven, of het zien van foto's en films als tijdreizen gerekend mag worden. Is tijdreizen dus niet mogelijk.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is? Ik ben niet zo goed in uitleggen (A)

Groet, Judith

sebas op 18 januari 2012 om 20:55

hey Judith,

Je uitleg is duidelijk hoor; echter dat volgens jou de lichtsnelheid niets met tijd(reizen) te maken heeft is foutief. lichtsnelheid en tijd zijn wel degelijk met elkaar verbonden. en wel doordat de tijd gebaseert is op de lichtsnelheid. als de lichtsnelheid geen constante zou zijn, zou tijd eveneens geen constante kunnen zijn.

willicht kan iemand dit wat verder en waarschijnlijk een stuk duidelijker verklaren dan dat ik dit kan...

de hypothese die je stelt echter kan ik mij wel in vinden. het verleden is het verleden en dit kan niet worden gewijzigd.

Sebas

Theo op 18 januari 2012 om 21:22

Zo simpel als Judith het stelt is het allemaal niet. De opmerking "de oorlog gaat gewoon door" doet vermoeden hier een absolute tijd en plaats aan toe te kennen.

Inderdaad "ergens" op "enige tijd" is een oorlog gaande. Dat gebeurt in het tijd-ruimte continuum op lokatie (x,y,z,t). Maar dat is een lokatie in iemands referentie-stelsel. In een ander referentiestelsel (dat bijv. meereist op een snelvliegende raket) zijn deze coordinaten heel andere (en tijd is een 4e ruimte-coordinaat, niet anders dan de bekende 3 x,y,z). In dat stelsel kunnen gebeurtenissen een andere volgorde hebben.  En het punt kan binnen of buiten de "lichtkegel" van het Minkovski diagram liggen, dat de "wereld" van de reiziger aangeeft. Erbuiten betekent dat hij de gebeurtenis niet kan beinvloeden (omdat dit sneller dan licht invloed zou betekenen). Erbinnen kan wel - daarbinnen is ook een oorzaak-gevolg relatie.

De hele theorie in enkele zinnen samenvatten lukt mij niet - maar Wikipedia zoeken op relativiteit, Minkovski e.d. of een goed boek over het onderwerp kan veel onduidelijkheid en bakerpraatjes wegnemen.

Luuk op 20 november 2017 om 10:09

Voor school ben ik bezig met een onderzoek naar tijdreizen. Is er een Natuurkundige die wij misschien kunnen interviewen.

Contact:
106764@amersfoortseberg.nl

Theo de Klerk op 20 november 2017 om 10:16
Ik denk dat je meer kans maakt door je vraag richting universiteiten uit te zetten. Daar zitten meer full-time natuurkundigen op een kluitje.
Jolie op 20 november 2017 om 22:10

hoezo kunnen we geen raketten bouwen die sneller dan het licht gaan? Je kan toch veel energie erin stoppen?

groet,
Jolie
Theo de Klerk op 20 november 2017 om 22:17
Verdiep je in wat "relativiteitstheorie" heet. Dat is momenteel de gangbare en geaccepteerde theorie. Daarin zul je vinden dat wat je ook doet, en hoeveel energie je ergens ook inpompt, de snelheid nooit boven de lichtsnelheid uit kan komen.
Als dat wel zou kunnen, dan kun je ook "gewoon" iets met een heel normale versnelling van 1 m/s² laten versnellen. Na 3·108 seconden zou je dan ook de lichtsnelheid hebben bereikt.
jolie op 20 november 2017 om 22:24
waarom kan je nooit boven de lichtsnelheid komen??

jolie
Theo de Klerk op 20 november 2017 om 22:41
Zie relativiteitstheorie.
Jan van de Velde op 20 november 2017 om 22:51

jolie plaatste:

waarom kan je nooit boven de lichtsnelheid komen??

omdat zelfs een minimale massa voor "alleen maar" de lichtsnelheid een oneindige hoeveelheid energie nodig zou hebben. En dat "oneindig" bedoel ik hier niet als dorpspleintaal voor "heel erg veel" , maar in de wiskundige betekenis van dat woord. Dus zelfs alle energie in het heelal zou niet genoeg zijn om een raketje van maar 1 gram naar de lichtsnelheid te krijgen. Dichtbij, ja, maar c? Nee. Eroverheen? Zelfs massaloze deeltjes als fotonen niet.

De reden daarvoor volgt uit de relativiteitstheorie. Die hier vanaf start gaan uitleggen wordt een beetje teveel voor een vraagbaak.

Theo op 21 november 2017 om 08:12
De directe aanleiding voor de theorie was een "Gedankenexperiment" van Einstein. Licht is een samenwerking van wisselende elektrische en magnetische velden, die elkaar "voortduwen" met lichtsnelheid en een lichtgolf produceren. Voorwaarde is dat de velden op elk moment in tijd in grootte veranderen.
Einstein bedacht "als ik op zo'n golf zou kunnen zitten, dan zou voor mij de veldsterkte niet veranderen." Maar niet veranderen betekent constant (elektrisch) veld en daardoor geen (magnetisch) veld en daardoor geen lichtgolf.
Maar licht bestaat wel. En voor elke snelheid lager dan lichtsnelheid zie je, van buiten af, ook wisselende velden en daarmee licht. Alle snelheden zijn goed, maar niet lichtsnelheid.
Als je langzamer gaat, kun je niet harder. Als je sneller gaat kun je niet langzamer (hypothetische tachyonen). Maar tot heden is nooit iets ontdekt dat sneller gaat. Verdere uitwerking van zijn ideeën leidt o.m. tot de conclusie dat oneindig veel energie nodig is om iets tot lichtsnelheid te brengen, en zoveel energie is er niet.
Daarnaast ontdekte hij dat tijd voor bewegende objecten langzamer loopt. Voor iets met lichtsnelheid zou die zelfs stilstaan (maar bestaat "tijd" dan nog wel?). En dat past dan wel met het niet veranderende veld bij licht: om te veranderen moet er tijd verlopen en dat gebeurt niet bij licht.
Peter op 09 februari 2024 om 14:10
Dag allemaal. De laatste reactie was er eentje van 21/11/2017 dus het zou me verbazen dat iemand dit nog zou lezen. Ik ben toevallig op deze site gekomen dus bij deze. Ik ben geen jonge man en ik zie dat er veel jongeren op deze site zitten om te debatteren over tijdreizen. Ik ben op de hoogte van de theorieën van Newton en Einstein. Het is op dit moment niet mogelijk om terug in de tijd te reizen volgens de aangehaalde wetenschappers. Ik wil ook nog aanstippen dat de vermelden wormgaten nog niet ontdekt zijn laat staan de binnenkant van de zwarte gaten. Wat ik wel weet dat we als mensdom nog zo weinig weten van ons heelal. We gaan er zomaar vanuit dat niets sneller gaat dan het licht omdat Einstein dat zegt of dat zou hebben bewezen. Alle respect voor Albert en zijn opvolgers maar ze hebben aangetoond dat de klassieke natuurkunde van Newton niet klopte, althans niet voor snel bewegende massa's. Het zou zomaar wel eens kunnen dat ook de theorieën van Einstein binnen een paar honderd jaar volledig achterhaald zullen zijn en er andere formules de kop zullen opsteken. Nu kunnen wij dit niet begrijpen...onmogelijk want de differentiaalvergelijking staan op papier en daar valt niet aan te tornen. 85 procent van onze ruimte waarin we ons bevinden kennen we nog niet. Donkere materie en de daarbijhorende energie is voor ons mensen nog een groot mysterie (cfr Fritz Zwicky).  Wat ik geloof? Simpel. Mensen zullen uiteindelijk de tijd kunnen manipuleren en ze zullen dit doen op een manier dat de toekomst waarin ze zelf leven niet beïnvloed zal worden. Ik ben er bijna zeker van dat mensen uit de toekomst hier al zijn geweest of nog zijn. Nee..ik ben niet gek maar probeer mij op zijn minstens hierin te volgen. Groeten.
Theo de Klerk op 09 februari 2024 om 14:24
>We gaan er zomaar vanuit dat niets sneller gaat dan het licht omdat Einstein dat zegt of dat zou hebben bewezen.

Einstein heeft dit niet bewezen maar als aanname genomen (postulaat) en heeft vanuit die aanname de relativiteitstheorie ontwikkeld. Die theorie blijkt tot heden met praktische metingen overeen te komen. Maar "bewezen" is het niet. Al is er ook niets gevonden tot heden dat wel sneller dan het licht gaat (buiten tachyonen in sci-fi boekjes en films als "Back to the future" waar van alles op is aan te merken qua tijdsbeleving maar leuk amusement is).
Het zou me ook niets verbazen als iemand in 2250 aantoont dat Newton en Einstein gelijk hebben in gevallen waarin verschijnsel X verwaarloosd mag worden maar ongelijk hebben als dat niet het geval is. Zo werkt wetenschap: voortschrijdend inzicht. En tot heden nog zonder alles op zijn kop te zetten. Maar ook dat kan...misschien.
Peter op 09 februari 2024 om 15:39
En zo is dat. vriendelijke groeten.

Ariane heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?