resulterende kracht op een bal

Milou stelde deze vraag op 25 november 2007 om 13:13.

Hallo,

 Als je een bal van 1,4 kg vanaf een hoogte van 3,0 m laat vallen, hoe groot is dan de resulterende kracht?

Ik weet dus niet met welke formule ik dit moet berekenen. Het antwoord moet sowieso ik Newton zijn (resulterende kracht).

 m = 1,4

h = 3,0

F = ?

 

Nu dacht ik eraan om m×g×h te gebruiken, maar dan bereken je de zwaarte-energie uit en dat is dan weer in Joule...

 Ik hoop dat jullie mij een stapje in de goede richting kunnen helpen.

 

Alvast bedankt,

 

Milou.

Reacties

Jan op 25 november 2007 om 13:47

Dag Milou,

Héél logisch beredeneerd dat mgh niet werkt omdat dat de verkeerde eenheid geeft. Als je dát ziet heb je behoorlijk inzicht.

Nou nog even bedenken vóórdat je formules gaat zoeken: welke (twee) krachten werken er op een vallende bal?

Groet, Jan

Wil op 25 november 2007 om 19:25

Ik ben hier ook mee bezig (met dit onderwerp)

Op een bal werkt soweizo Fz en Fw...

Maar je krijgt geen gegevens over Fw, dus volgens mij (ik weet het niet zeker!)
Kan je Dit doen:

Fr=Fz

De resulterende kracht is dan massaxgravitatie...

Massa weet je, gravitatie weet je, in Binas...

Alleen weet ik dan niet waarom die h er staat, dat laat me dan weer twijfelen...

ik ken wel: h=0.5gt^2
20=0.5x9.81xt2

...........ik zou het zo niet weten..........

 

Ik richt mij tot Jan....

Jan op 25 november 2007 om 20:41

Dag Milou, Wil,

Jullie zijn allebei goed op weg.

Ik had Milou tot de conclusie willen laten komen dat er een zwaartekracht en een wrijvingskracht in het spel moeten zijn om een RESULTERENDE kracht te berekenen.

En dan even uitleggen dat dit sommetje fout MOET zijn. Om een wrijvingskracht uit te te rekenen kun je gebruiken:

Fw=½ · Cw · ρ · A · v²

Tja, en vanaf dat moment hebben we sowieso de diameter van de bal nodig om die A te berekenen, die is niet gegeven, dus hier houdt het gewoon op. Kortom, sommetje klopt niet.

Verder verandert die snelheid v continu tijdens het vallen (over die 3 m dan toch), zodat ok die wrijvingskracht steds groter zal worden, en de resulterende kracht dus steeds kleiner. De som vertelt er niet bij op welk moment ze een resulterende kracht willen weten. Kortom, sommetje klopt niet.

Ten slotte is die snelheid op enig moment weer afhankelijk van de wrijvingskracht vlák daarvoor. Maar díe is nou juist weer afhankelijk van de snelheid juist daarvoor. Een cirkelredenering dus die je met gewone wiskunde niet opgelost krijgt. Kortom, sommetje klopt niet.

Wat Wil zegt klopt wel, Fz=m·g, maar daarmee bereken je geen resulterende kracht en is de vraag verkeerd gesteld. Kortom, sommetje klopt niet.

Kortom, waar is de prullenbak?

Groet, Jan

Jaap op 25 november 2007 om 20:55

Dag Milou, Jan, Wil,
Zoals Jan noteert, kunnen we de grootte van Fw niet berekenen doordat de grootte van de bal onbekend is en doordat onduidelijk is op welk tijdstip de resulterende kracht moet worden berekend. Indien Fw mag worden verwaarloosd, geldt Fres=Fz=m*g=14 N tijdens de gehele valbeweging (en ervoor en erna).
Groeten, Jaap Koole

Wil op 26 november 2007 om 08:33

Meestal staat er bovenaan het opgavenblad, de wrijving met de lucht mag worden verwaarloosd,

Althans in het boek Scoop,

Dan is de Fr=Fz, toch?

Jan op 29 november 2007 om 22:18

Dag Milou,

Als ze erbij vermelden dat de luchtweerstand mag worden verwaarloosd, en je kunt geen andere krachten bedenken die in het spel zouden kunnen zijn, tja, dan is de uiteindelijke kracht natuurlijk gelijk aan die ene die er wél is.

IN jouw geval zou ik dat dan maar beschouwen als een resultante kracht. Maar ik vind het een beetje een rare redenering. Het resultaat van 2 plus 2 is 4. Maar het "resultaat" van 2, wat is dat?

Enfin, breek er je hoofd niet verder over en volg het systeem van het boek maar. Als er maar één kracht is, is dat ook de resultantekracht. Zo willen ze blijkbaar dat je het leert. En al vind ik dat een beetje een rare redenering, je zult daardoor geen fouten gaan maken in je opgaven, dus dat zit wel goed.

groet, Jan

 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)