gelijkspanning of wisselspanning
chantal stelde deze vraag op 22 oktober 2007 om 09:46.
wat is het verscchil tussen gelijk spanning en wisselspanning? en hoe maak je zoiets?
Reacties
Bas
op
23 oktober 2007 om 12:43
Hoi Chantal en Homme,
Waarschijnlijk staat hier wel iets over in jullie natuurkundeboek.
Toch even een korte uitleg:
Bij gelijkspanning (batterij bijvoorbeeld) is de potentiaal aan de ene kant steeds hoger dan aan de andere kant. Hierdoor zal de stroom (elektronenstroom) steeds dezelfde kant op bewegen.
Bij wisselspanning (uit je stopcontact bijvoorbeeld) wisselt de stroomrichting telkens; in één seconde 50 keer heen en 50 keer terug terug voor het lichtnet).
Groeten,
Bas
d.j.olthuis
op
09 september 2017 om 14:54
daar staat die fout weer: 50 keer per seconde voor het lichtnet,
op de ambachtschool leerde ik al dat een wisselspanning van 50 Hz, 100 keer per seconde van polariteit wisselt. Ook de website Sciencesspace staat vol van de fout.
------------------------------
opmerking moderator
naar aanleiding van bovenstaande opmerking is het betreffende bericht aangepast
-------------------------------
op de ambachtschool leerde ik al dat een wisselspanning van 50 Hz, 100 keer per seconde van polariteit wisselt. Ook de website Sciencesspace staat vol van de fout.
------------------------------
opmerking moderator
naar aanleiding van bovenstaande opmerking is het betreffende bericht aangepast
-------------------------------
Theo de Klerk
op
09 september 2017 om 16:24
Helaas wisselt de spanning van 0 naar 230 V naar 0 V naar - 230V terug naar 0 V 50x per seconde.
50 x per seconde meet je 230 V. 50 x per seconde meet je - 230 V. 50 x ga je door 0V heen van + naar - . Dat is en blijft 50 Hz. Geen 100 Hz.
50 x per seconde meet je 230 V. 50 x per seconde meet je - 230 V. 50 x ga je door 0V heen van + naar - . Dat is en blijft 50 Hz. Geen 100 Hz.
d.j.olthuis
op
09 september 2017 om 17:53
Theo je bent weer iemand die het niet snapt, ik heb het niet over 100HZ, maar over het aantal keren dat de wisselspanning van polariteit verandert.
Het is precies zo als je schrijft, 50 x per seconde 230v positief meten, 50 keer negatief meten per seconde daartoe moet de 50Hz wisselspanning 50+50=100 polariteits wisselingen maken.
Het is precies zo als je schrijft, 50 x per seconde 230v positief meten, 50 keer negatief meten per seconde daartoe moet de 50Hz wisselspanning 50+50=100 polariteits wisselingen maken.
Theo de Klerk
op
09 september 2017 om 17:59
Als je een periode bekijkt van + 230V via 0 V naar - 230 V terug naar 0 V en verder naar + 230 V dan kun je zeggen dat je 2x de 0 V bent overschreden en daarmee een polariteitswisseling hebt.
Dat klopt. En dat is binnen 1 periode. Waarvan er in het lichtnet 50 zijn in een seconde. Daarin heb je dan inderdaad bij 50 Hz 100 wisselingen.
Dat maakt de discussies over frequentie elders niet minder waar. Daar gaat het steeds over repeterende gebeurtenissen. Daarbij zit steeds een hele positieve halve periode en een negatieve halve periode. Als je alleen de snijpunten van wisseling neemt, dan heb je het dubbele aantal. Daarin heb je gelijk.

Dat klopt. En dat is binnen 1 periode. Waarvan er in het lichtnet 50 zijn in een seconde. Daarin heb je dan inderdaad bij 50 Hz 100 wisselingen.
Dat maakt de discussies over frequentie elders niet minder waar. Daar gaat het steeds over repeterende gebeurtenissen. Daarbij zit steeds een hele positieve halve periode en een negatieve halve periode. Als je alleen de snijpunten van wisseling neemt, dan heb je het dubbele aantal. Daarin heb je gelijk.

moderator
op
10 september 2017 om 00:07
Beste D.J. Olthuis, Theo,
Ik denk dat het weinig meer is dan een taalkwestie. Zoals het hier door Bas in 2007 werd gezegd is het inderdaad vatbaar voor de interpretatie "50 wisselingen, en dus 25 Hz".
Met "frequentie" bedoelen we hoe vaak een beweging zich herhaalt in een zekere tijd, in de natuurkunde standaard de seconde. Voor het lichtnet is dat 50 keer per seconde, en daarvoor moet de polariteit 100 keer omkeren.
Als u me de linkjes kunt geven naar de gelijkaardige gevallen van wat slordig of voor meerdere interpretaties vatbaar taalgebruik, graag. Hierboven heb ik al een aanpassing gepleegd.
Met vriendelijke groet, Moderator
Ik denk dat het weinig meer is dan een taalkwestie. Zoals het hier door Bas in 2007 werd gezegd is het inderdaad vatbaar voor de interpretatie "50 wisselingen, en dus 25 Hz".
Met "frequentie" bedoelen we hoe vaak een beweging zich herhaalt in een zekere tijd, in de natuurkunde standaard de seconde. Voor het lichtnet is dat 50 keer per seconde, en daarvoor moet de polariteit 100 keer omkeren.
d.j.olthuis plaatste:
Ook de website Sciencespace staat vol van de fout.Als u me de linkjes kunt geven naar de gelijkaardige gevallen van wat slordig of voor meerdere interpretaties vatbaar taalgebruik, graag. Hierboven heb ik al een aanpassing gepleegd.
Met vriendelijke groet, Moderator