elektrostatische ontlading

Marie stelde deze vraag op 14 augustus 2007 om 11:37.

Hallo,

Nog enkele vraagjes waar ik mee zit, kan iemand me helpen die te beantwoorden?

Probeer onderstaande verschijnselen te verklaren
1) plaatsen we een geladen elektroscoop geïsoleerd op een tafel, dan zal hij zich langzaam ontladen.
2) Brengen we een vlammetje van een kaars of een aansteker in de buurt, dan zal de ontlading sneller gebeuren
3) Brengen we een radioactief preparaat in de buurt, dan zal de  elektroscoop ook sneller ontladen
Mijn verklaring
1) Ik dacht er is contact met de grond, dus elektronen kunnen weg gaan indien de elektroscoop negatief geladen is, indien hij positief geladen is kunnen de elektronen van de grond op de elektroscoop en wordt die zo neutraal geladen…
2) Omdat een vlammetje hetzelfde is als verwarmen dacht ik dat dit kwam omdat elektronen sneller bewegen bij een hoge temperatuur
3) ? Ik ken de gevolgen van zo een preparaat niet, kan iemand me helpen?

Dank bij voorbaat, Marie

Reacties

oscar op 14 augustus 2007 om 12:16

Hoi Marie,

Nee, de ontlading verloopt via de lucht. De kaars versnelt de luchtbeweging en dus ook de ontlading. Het straling van het radioactief preparaat ioniseert luchtdeeltjes. Er komen dus meer geladen deeltjes in de lucht die de lading van de electorscoop naar de houder kunnen transporteren.

Groet. Oscar

Marie op 14 augustus 2007 om 14:05
Erg bedankt Oscar!
Jaap op 14 augustus 2007 om 21:05

Dag Marie, Oscar,
Wat betreft de snellere ontlading van de elektroscoop in de buurt van een vlam... Volgens mij is de oorzaak noch een snellere beweging van elektronen, noch een snellere beweging van moleculen in de lucht. Mijns inziens is de verklaring dat de vlam ionen in de lucht brengt en/of moleculen in de lucht ioniseert; de ionen transporteren lading van/naar de elektroscoop die daardoor zijn lading kwijtraakt.
Proefje: ga na of de elektroscoop is ook snel worden ontladen als je hem opstelt in de luchtstroom van een ventilator (snellere beweging van lucht, zonder veel ionen).
Graag discussie.
Groeten, Jaap Koole

Jana op 20 juli 2010 om 17:53

oscar, 14 aug 2007

Hoi Marie,

Nee, de ontlading verloopt via de lucht. De kaars versnelt de luchtbeweging en dus ook de ontlading. Het straling van het radioactief preparaat ioniseert luchtdeeltjes. Er komen dus meer geladen deeltjes in de lucht die de lading van de electorscoop naar de houder kunnen transporteren.

Groet. Oscar

 

 Oscar,

 Wat bedoelt u juist met ladingen naar de houder transporteren?

 Mvg, Jana

Elise op 14 september 2011 om 16:03


Ik heb een vraagje : ik moet dit kunnen verklaren, maar ik snap het niet zo goed! 

Brengen we een radioactief preparaat in de buurt, dan zal de  elektroscoop ook sneller ontladen.
Elise xxx
Jan op 14 september 2011 om 16:32

Dag Elise,

Ik denk dat je drie soorten ioniserende straling kent, alfa, beta en gamma straling.

1) Die alfa-deeltjes, wat zijn dat eigenlijk? 

2) En beta's?

3)Wat zou er kunnen gebeuren als die tegen moleculen van de lucht rondom zo'n elektroscoop, of tegen de moleculen van de elektroscoop zelf botsen?

Misschien, als je deze drie vragen goed beatnwoordt, dat je het antwoord op jouw vraag ineens zelf al ziet. Zo niet, geef dan je antwoorden op deze drie vragen en dan help ik je verder denken.

Groet, Jan.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)