versnelling agv resulterende kracht

Renée stelde deze vraag op 13 augustus 2007 om 15:21.

Hoi, Kan iemand me helpen met onderstaande vraag?

    

1) Een puntmassa van 17,3 kg is onderworpen aan twee even grote krachten van 10,0 N, die onderling een hoek van 60,0° maken:

De versnelling van de massa bedraagt dan na 3,0 s:
a.          1,16 m/s2;
b.         1,00 m/s2;
c.          0,58 m/s2 ;

d.         0,82 m/s2.

 

Groetjes, Renée

 

Reacties

Renée op 13 augustus 2007 om 15:36

Ik had de bovenstaande vraag eerst als volgt opgelost:

resulterende kracht bepalen:

Fr= F1²+F2²+2*F1*F2*cos 60°=300N

300N= a*m------a=300N/17,3kg=17,34 m/s²

Maar dit is natuurlijk helemaal fout.... MAAR WAAROM a blijft toch constant????? 

De vector vd snelheid zal tot een bepaald tijdstip groter zijn dan nul, op dat tijdstip (dus als de hoogte maximaal is) zal ze gelijk zijn aan nul, en na het tijdstip van maximale hoogte gaat ze kleiner zijn dan nul....

Maar de vector vd versnelling is dan een CONSTANTE kleiner dan nul!!!

Nu begin ik te denken dat het een schuine worp is... maar is dat dan zoveel anders? (ondertussen ga ik nog eens op zoek naar de formules van schuine worp)

wacht ik denk dat ik het al weet: je moet de versnelling volgens de x-as en de y-as appart nemen en dan iets met het kwadraat doen... ben zo terug

Groetjes, Renée

Melvin op 13 augustus 2007 om 15:47

Beste Renee,

Je hebt het bijna helemaal goed gedaan, maar je rekent niet Fr, maar Fr^2 uit. Fr is dus de wortel van 300 N^2, dus 17,3 N. Dit geeft je dus een versnelling van 1,00 m/s^2. Deze versnelling verandert niet; de krachten veranderen niet en de massa ook niet, dus a = F/m kan ook niet veranderen. Na 3 s is de versnelling dus nog steeds 1,00 m/s^2.

Groet,
Melvin

 

Pieter op 16 mei 2013 om 15:39

Sorry om oude koeien uit de sloot te halen maar ik heb onlangs deze oefening voor me gekregen en ik heb het proberen oplossen met de cosisnusregel. 

De cosinusregel gaat als volgt (in een driehoek abc met hoek alfa ingesloten door a en b) 

c2 = a2 + b2 - 2*a*b*cos(alfa)

Waarom hebben jullie in dit topic die min 2ab cos(alfa) in een plus verandert, dat is toch helemaal niet de cosisnusregel?

Theo op 16 mei 2013 om 16:43

Ik denk dat het minteken in de discussie is vergeten.

Maar zelfs met je correcte cosinusregel kom je er niet direct: de opgave heeft het over de hoek opgespannen tussen 2 krachten. En wat jouw cosinusregel berekent is de lengte van de driehoekszijde die de beide krachtvectoren verbindt. Dat is niet de resulterende kracht.

Je moet de complementaire hoek (180 - hoek tussen krachten) nemen voor de juiste berekening.

Jaap op 16 mei 2013 om 20:18

Dag Pieter, Theo,
Een reden om Fres2=F12+F22+2*F1*F2*cos(alfa) te laten staan, is dat het een correcte berekening van de resultante is. Dit is inderdaad niet de cosinusregel. Renée beweert niet dat het de cosinusregel is.
Je kunt deze uitdrukking wel afleiden uit de cosinusregel. Zie Theo's figuur.
Volgens de cosinusregel geldt Fres2=F12+F22-2*F1*F2*cos(180-alfa) met alfa is de hoek tussen F1 en F2.
Ook geldt cos(180-alfa)=-cos(alfa).
Invullen geeft Fres2=F12+F22-2*F1*F2*[-cos(alfa)] zodat Fres2=F12+F22+2*F1*F2*cos(alfa)
Deze uitdrukking lijkt op de stelling van Pythagoras Fres2=F12+F22 (alleen geldig indien F1 en F2 loodrecht op elkaar werken) plus een extra term 2*F1*F2*cos(alfa). Daarom noem ik Fres2=F12+F22+2*F1*F2*cos(alfa) gekscherend de "stelling van super-Pythagoras" omdat hij ook geldt indien F1 en F2 niet loodrecht op elkaar werken. Handig als je de resultante van twee vectoren wilt berekenen of, omgekeerd, de hoek ertussen.
Groeten,
Jaap Koole

 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)