Dag Ben,
Natuurkundig is je redenering is niet helemaal correct. Het evenwichtspunt tot waar je moet rekenen voor je momenten in verband met het risico van voorover kantelen is namelijk niet de binnenkant van de vork, maar de as van het voorwiel. Stel dat die nog 300 mm achter die binnenkant vork ligt, dan is het moment van je eerste last dus (afgerond) 24000 N x (0,6 + 0,3) m = 21600 Nm. Met de verlengde vork zou je dan datzelfde moment kunnen hebben, zwaartekracht dus 21600 Nm / (2,45 + 0,3)m = 7850 N ofwel ruwweg 785 kg.
rekenkundig klopt je rijtje trouwens ook niet.
" 2400 kg @ 600mm komt overeen met 1200 kg @ 1200mm 600 kg @ 1800mm en uiteindelijk 300 kg @ 2400mm."
Als we momenten even berekenen in kgmm (vooruit maar, voor deze keer) dan moet je steeds op 2400 x 600 = 1 440 000 kgmm uitkomen. dus 1200 kg x 1200 mm klopt nog, maar bij 1800 mm hoort 800 kg en bij 2400 mm hoort 600 kg.
LET OP!!!! dit was een zuiver natuurkundige beschouwing voor een gefingeerde heftruck. Technisch kan de zaak heel anders liggen. (buigen van vork of vorkophanging e.d.(voor dat moment geldt wél die afstand tot binnenkant vork), andere afstand dan die 30 cm van wielas tot binnenkant vork, etc). KORTOM, ALTIJD FABRIKANT RAADPLEGEN VOOR JE WAT ONGEWOONS DOET MET EEN HEFTRUCK !! Jaarlijks gebeuren veel (en ook dodelijke) ongelukken met die krengen.
Groet, Jan