Gy en Sv?

Xander stelde deze vraag op 11 juni 2007 om 12:36.

Hoi,

Sorry da ik jullie nog een keer lastig val, maar nu heb ik nog een vraagje over Gy en Sv, ik zie wel dat ze verschillend zijn. Maar waarin zijn ze verschillend. Is er een handig weetje wat je makkelijk kan onthouden waarin je die 2 goed kan onderscheiden?..

Groetjes Xander

Jan op 11 juni 2007 om 15:42

Trek eens een halfuurtje uit voor een goeie handleiding voor Google

Dan vind je misschien vaker wat je zoekt  8-)

Google gray wiki of sievert wiki bijvoorbeeld???

Xander op 11 juni 2007 om 16:07

Ik weet wel wat gray en sievert is,
Gray is de straling die per kg word opgenomen en Sievert is wat je lichaam heeft opgenomen.
Maar wat is de 1 in vergelijking met de ander?..
Ik mijn boek staat dat bij 10 Gy iemand binnen enkele dagen of 2 maanden komt te overlijden... maar er staat ook dat bij een hoge aantal Sv de kans op een tumor erg hoog is..
Dan komt er ook nog de stralingsweegfactor bij.. en dat maakt het al helemaal onduidelijk voor mij..
Je hebt bijvoorbeeld, bij:
α-straling en stralingsweegfactor 20
en bij β-straling een stralingsweegfactor van 1

Dat valt ook nog te snappen,
maar dan staat daar weer onder (sla ik röntgen en gamma over) dan staat er protonen met een stralingsweegfactor 10 en neutronen langzaam met een stralingsweegfactor 3-5 en neutronen snel met een stralingsweegfactor 10-20..

Volgens mij was het toch echt dat bijvoorbeeld bij α-straling protonen en neutronen in zaten. maar als je dan weer bijvoorbeeld dat zou optellen met een proton met een stralingsweegfactor van 10 en een neutron met een stralingsweegfactor 20.. dan klopt de α-stralingsweegfactor weer niet?..

dat maakt voor mij eigenlijk da ik het hele gedoe met het omrekenen en het een en ander totaal niet meer snap..

kweetniet of het ook te googlen is, maar ik kan het in ieder geval niet echt vinden.

groetjes Xander

Jaap op 11 juni 2007 om 21:05

Dag Xander,
De eenheid Gy (gray) is de afgesproken maat voor de geabsorbeerde dosis of kortweg dosis D. De dosis zegt hoeveel energie uit ioniserende straling is opgenomen per kilogram weefsel of orgaan. Je zou zeggen: hoe groter de dosis, hoe meer kans op schade aan cellen. Maar dat is te kort door de bocht. Je houdt dan bij voorbeeld geen rekening met het feit dat de ene soort straling een grotere kans op schade geeft dan de andere soort straling.
De kans op schade aan cellen kan daarom beter worden uitgedrukt in de eenheid sievert (Sv). Dat is de afgesproken maat voor het dosisequivalent H. Het verband is:
dosisequivalent=weegfactor*dosis ofte wel H=weegfactor*D.
De weegfactor hangt af van de soort ioniserende straling. Het gaat dan met name om het ioniserende vermogen van de straling. De weegfactor van β-straling is 1. De weegfactor van alfastraling is inderdaad groter: 20. Een α-deeltje heeft namelijk een tweemaal grotere lading dan het elektron van de β-straling (dus sterkere wisselwerking met het DNA dat het passeert). En het zwaardere α-deeltje raakt zijn energie kwijt in een kortere weglengte dan het elektron.
Bij de weegfactor kun je níet eenvoudig optellen en aftrekken. De weegfactor van een α-deeltje is niet tweemaal de weegfactor van een proton plus tweemaal die van een neutron. Zo werkt het nu eenmaal niet.
Groeten, Jaap Koole

Xander op 11 juni 2007 om 21:22

Ah ja, zo snap ik het.

Bedankt nog en groetjes,

Xander

Ariane heeft elf appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?