Krachten bij een frontale botsing

Nico stelde deze vraag op 12 mei 2007 om 17:29.

Mijn vraag is als volgt:

Stel men heeft 2 voertuigen, elk een snelheid van 80kmu, gelijke massa. Ze komen frontaal met elkaar in botsing. Is dan de kracht gelijk aan een botsing van een van deze voertuigen met een muur bij een snelheid van 160kmu? Of is deze dan gelijk aan een botsing met een muu bij een snelheid van 80kmu? 

Reacties

Jan op 12 mei 2007 om 20:10

Beste Nico,

Speel de twee filmpjes eens af in gedachten. Bij de botsing met de muur, vanaf het moment dat de bumper de muur raakt, gaat die bumper nog verder? Bij de botsing met de andere even zware auto met even grote snelheid, gaat die bumper nog verder nadat hij de andere bumper raakt? Ofwel, de vraag anders gesteld, is er een verschil in remweg -of misschien beter botsweg- dwz de afstand die de rest van de auto nog aflegt terwijl de kreukelzone opvouwt?

Tijdens het afleggen van die botsafstand moet de bewegingsenergie van de auto weggewerkt worden. De kreukelzone moet dus arbeid uitoefenen op de rest van de auto. Arbeid is kracht maal afgelegde weg, ofwel, kracht is arbeid gedeeld door afgelegde weg. Als de afgelegde weg gelijk is in beide gevallen, zal dus ook de kracht gelijk zijn.

Probeer maar eens terug te komen met je conclusie. Denk er ook aan dat de andere auto óók een kreukelzone heeft, maar die betonnen muur niet.

Groet, Jan

Nico op 13 mei 2007 om 01:26

Dat is nu net de clou Jan. Denk je aan botsauto's, dan is een frontale klap harder dan iemand van de zijkant raken (welk gelij kzou zijn aan een muur). Ik zoek eigenlijk een berekende onderbouwing.

Maar hartelijk dank voor je uitleg. (heb ook EuroNcap gemaild hierover en zla hier een antwoord plaatsen dan).

Jan op 13 mei 2007 om 08:46

Denk je aan botsauto's, dan is een frontale klap harder dan iemand van de zijkant raken (welk gelijk zou zijn aan een muur).

Die waarneming is vals. Ga eens naar de de kermis op een rustig moment met een paar onderzoekende kameraden. Bots frontaal tegen je (even zware) kameraden, bots tegen de zijkant van je kameraden, en bots tegen de rand van de rijkuip (analoog aan de betonnen muur). Let vooral goed op wat er gebeurt met de positie van de bumpers vanaf het eerste moment van botsing.

Of begin je zó al een beetje voor je te zien wat er gebeurt in die drie gevallen?

Want een berekende onderbouwing is niet moeilijk. Alleen voor elke berekening heb je uitgangspunten, gegevens, nodig. Die haal je uit een beschouwing van wat je ziet gebeuren. En als die beschouwing niet klopt, zal je berekening ook verkeerd aflopen.

 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)