lading en luchtvochtigheid

ik stelde deze vraag op 10 mei 2007 om 09:53.
Ik begrijp niet waarom een elektriseermachine alleen in een droge omgeving werkt. Mijn leraar zegt dat 'de lucht eerder doorslaat', maar dat begrijp ik niet. En elektronen en peutronen, daar begrijp ik ook niet veel van. Kunt u het misschien uitleggen>?

Melvin op 10 mei 2007 om 17:07

Als je de twee polen van de elektriseermachine met een geleidend draadje verbindt, dan zal er direct als de polen een beetje geladen worden een klein stroompje gaan lopen zodat de polen zich ontladen. Door ze juist niet te verbinden kan de lading opbouwen totdat je een echt groot ladingsverschil hebt.

Vochtige lucht zit wat betreft geleidbaarheid tussen droge lucht en zo'n geleidend draadje in. Hierdoor zal er een stroom door de vochtige lucht gaan lopen als er een redelijk, maar nog niet al te groot ladingsverschil is opgebouwd.

Er zijn twee kleine deeltjes die lading hebben: elektronen en protonen. Elektronen hebben een negatieve lading en protonen een positieve. Protonen maken samen met neutronen (die geen lading hebben en dus neutraal zijn) de kern van atomen. Elektronen die draaien daar op een relatief grote afstand omheen. Omdat atomen altijd neutraal zijn, zijn draaien er evenveel elektronen om de kern heen, als er protonen in de kern zitten.

Bij een stroomdraad of een ander geleidend materiaal zitten de kernen vast, vaak in een rooster. De elektronen zijn wat bewegelijker en als je dus een elektrische spanning over het draadje aanbrengt, zullen de elektronen gaan bewegen (naar de plus kant toe, want ze zijn zelf negatief). Ze hoppen als het ware van het ene atoom naar het andere. Als dat gebeurt, noemen we het dat er stroom loopt.

Was dit een beetje duidelijk?
Groet,
Melvin

Ariane heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?