Beste Ruud, Oscar,
Even los van dat rendement, het webartikel waarheen Oscar verwijst:
citaat:
"Het vlampunt van diesel is zo'n 55 graden Celsius. Mede door dit is het mogelijk de motor warmer te houden dan een benzine motor. Simpelweg dat de diesel dan nog niet kan ontbranden. Stel dat wij hetzelfde doen met benzine, dan zou deze al lang voordat de zuiger boven is uit zichzelf ontbranden. Benzine heeft namelijk een vlampunt van - 21 graden Celsius. Ook met inspuiten heeft dit dezelfde uitwerking, wordt er een bepaalde dichtheid bereikt, dan zal de benzine ontbranden."
Het bovenstaande citaat is grote onzin. De auteur verwart op een hopeloze manier de termen vlampunt en zelfontbrandingstemperatuur. Benzine heeft namelijk een HOGERE zelfontbrandingstemperatuur dan diesel, reden waarom benzine in een dieselmotor niet uit zichzelf zal ontbranden, laat staan lang voordat de zuiger boven is. Het inspuitingsverhaal is minstens onvolledig: dat heeft slechts in zoverre iets met "dichtheid" te maken dat brandstoffen pas zullen verbranden (of exploderen) als de mengverhouding met lucht binnen bepaalde grenzen ligt (en de temperatuur voldoende hoog wordt)
Al met al redenen om het artikel als betrouwbare bron te diskwalificeren.
Groet, Jan