cosmische lens

t.manson stelde deze vraag op 30 december 2006 om 18:42.
Bij de zogenaamde "cosmische lens", die een vergroot beeld geven van de daar achterliggende hemellichamen, is mijn vraag: Hoe is het mogelijk dat wij die vergroting precies en scherp zouden zien, alsof wij ons net toevallig in het brandpunt zouden bevinden?

hans op 31 december 2006 om 15:56

Ik weet niets van kosmische lenzen.Maar ik denk dat het zo zit:Als ze bestaan en het zijn er miljarden en een astronoom ziet er enige,dan heeft hij het dus alleen over voor hem ZICHTBARE kosmische lenzen, waarvan via zijn telescoop de stralen precies in zijn oog terecht komen.Het is te vergelijken met de regenboog,die ook alleen maar zijn "eigen" waarnemer heeft.Astronomen op ander sterrenwachten zien van daaruit hun "eigen"kosmische lenzen.

Jaap op 31 december 2006 om 18:55

Dag T. Manson,
Voor zover mij bekend, produceert een gravitatielens in het algemeen geen scherpe beelden van de verder weg gelegen achtergrondbron. Het afbeelden gebeurt niet eenvoudig één op één.
Wat we in het geval van lenswerking zien, zijn enkele afbeeldingen van de achtergrondbron of (een gedeelte van) een ringvormige structuur rond de gravitatielens (doorgaans een sterrenstelsel). Wat we zien, hangt onder andere af van de structuur van de achtergrondbron en de structuur van de gravitatielens.
Een artikel over gravitatielenzen, getiteld Einstein-ringen, is te vinden in het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde van juli 2006.
Groeten, Jaap Koole

Clara heeft dertien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?