zwarte gaten in de ruimte

Hanneke stelde deze vraag op 09 oktober 2006 om 13:37.

Mijn vraag is vrij kort: Kan de aarde een zwart gat worden; zo ja hoe groot is de kans daarop, en overige informatie. Zo nee, waarom niet?

Herjan op 09 oktober 2006 om 14:21

Volgens mij niet, want zwarten gaten zijn ontstaan door deeltjes die elkaar aantrokken en waar de zwaartekracht ontzettend hoog is.

Dit is allemaal gebeurd wanneer de planeten ontstonden uit een grote stof wolk. Aangezien dat lang geleden is en de aarde geen zwart gat is geworden lijkt mij het niet kunnen dat het nu nog in een zwart gat verandert.

Jaap op 09 oktober 2006 om 19:36

Dag Hanneke,
Zoals Herjan aangeeft, is het moeilijk voorstelbaar dat de aarde een zwart gat wordt. De hele aarde zou moeten worden samengeperst tot een bol met een middellijn van 100 meter (ruwe schatting). De materie komt dan zo dicht op elkaar, dat de boel als gevolg van de gravitatiekracht verder ineenstort tot een zwart gat. Ik ken geen proces waarbij de aarde zo sterk kan worden samengeperst. Behalve als de aarde ooit wordt opgeslokt door een bestaand zwart gat; en dat zit er voorlopig niet in.
Overigens is het mogelijk dat er in het heelal aan de lopende band zwarte gaten ontstaan. Misschien ook wel hele lichte. Niemand die het zeker weet.
Groeten, Jaap Koole

Hanneke op 09 oktober 2006 om 20:31
Misschien stel ik nu een vrij domme vraag; maar waarom de aarde niet en andere sterren of dergelijks wel?
Jaap op 09 oktober 2006 om 21:28

Dag Hanneke,

Eén manier waarop een ster kan een zwart gat kan worden, is als een zware ster aan het eind van zijn leven komt. Heftige processen in de ster maken de dichtheid in het centrum zo groot, dat de tegenkrachten het verliezen en alles door de gravitatiekracht instort. om die krachten te veroorzaken zijn enorme massa's nodig, véééél meer dan de massa van de aarde. Waarschijnlijk gebeurt dit alleen met sterren die ten minste ongeveer acht maal zo zwaar zijn als de zon.

Groeten, Jaap Koole

Roos heeft negentien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?