natuurkunde en scheikunde

Asli stelde deze vraag op 29 september 2006 om 11:25.

wat is het verschil tussen natuurkunde en scheikunde?

Jaap op 29 september 2006 om 15:29
Dag Asli,
Bij scheikunde gaat het vooral om verandering van stoffen. Bij een scheikundige reactie heb je aan het begin andere stoffen dan erna. Scheikunde gaat ook over de eigenschappen van verschillende soorten stoffen.
Bij natuurkunde gaat het dikwijls om verschijnselen waarbij de soort stof niet verandert. Natuurkunde gaat onder andere over beweging, krachten, elektriciteit, licht, energie, straling.
Het is niet eenvoudig om de grens tussen scheikunde en natuurkunde heel scherp te trekken. In de praktijk gaan ze soms naadloos in elkaar over.
Groeten, Jaap Koole
kennedy op 07 augustus 2008 om 21:18
scheikunde heeft meer te maken met stoffen en natuurkunde heeft meer te maken met het natuur.
Jan op 07 augustus 2008 om 21:49

Dag kennedy,

Je zegt dat natuurkunde meer te maken heeft met de natuur. Maar ik denk bij natuur meer aan planten en vogels en zo. En dat is dus eigenlijk weer biologie.

Natuurkunde is ook eigenlijk een beetje een gezochte naam. In een heftige vlaag van nationalisme wilden we in de Nederlanden in de 16e eeuw per se onze eigen wetenschappelijke woorden, en niet een of andere oude latijnse of Griekse naam. Zo komt dat dat heel Europa het heeft over de wetenschappen chemistry/physics/mathematics (Engels) chimie/physique/mathematique (Frans) en zo, en alleen wij in Nederland daar onze eigen woorden scheikunde/natuurkunde/wiskunde voor hebben. Vooral Simon Stevin zou hiervoor verantwoordelijk zijn.

Met natuurkunde bedoelen we in Nederland dus fysica, en dat heeft eigenlijks niks te maken met wat een gemiddelde Nederlander onder 'natuur' verstaat.

joop op 25 april 2010 om 14:02

bij welke moet je meer rekenen?

Jan op 25 april 2010 om 14:26

Dag Joop,

Ik denk dat de hoeveelheid rekenwerk in natuurkunde en scheikunde wel zo'n beetje gelijk ligt. Het rekenwerk in de scheikunde beperkt zich dan vaak wel tot een paar eenheden, zoals mol, liter en gram. Op een beetje natuurkunde-examen heb je al gauw met enkele tientallen eenheden te maken. Daar staat dan weer tegenover dat je bij scheikunde meer dingen moet "stampen" .

Vanwaar je vraag? Bang voor dat rekenwerk? Niet nodig hoor. Als je jezelf kunt aanleren om dat op een consequente wijze aan te pakken komt het eigenlijk steeds neer op een klein setje "basisvaardigheden" dat je steeds weer kunt toepassen. Het lijkt echt allemaal ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Totdat je scheikunde of natuurkunde op universitair niveau gaat volgen hoef je echt geen wiskundewonder te zijn.

Dit topic is gesloten voor verdere reacties.