straling na atoombom

pol stelde deze vraag op 15 augustus 2006 om 01:53.

ik las in een boek (hilters bom) dat een maand na het ontploffen van de atoombom op hiroshima het moeilijk was om in de omgeving van de explosie nog hoge stralings waarden te meten. Omdat de straling na de explosie zo snel afnam.

Mijn vraag is of deze stelling klopt. Een burgelijk ingenieur fysika waar ik dit aan vertelde geloofde dit niet. Misschien weten jullie hier iets meer over.

alvast bedankt

Bert op 15 augustus 2006 om 09:59

Beste Pol,

ik heb het boek van Karlsch ook gelezen en er staan erg veel dingen in waarvan ik me afvraag of ze wel juist zijn. Toch lijkt hij in dit geval toch niet geheel ongelijk te hebben.

Over het stralingsniveau in Japan vond ik toevallig wat informatie in een boekje getiteld Hiroshima. Het is geschreven door John Hersey, een journalist die in mei 1946 Japan bezocht.

Hij schrijft dat het stralingsniveau in Hiroshima medio augustus 1945 4,2x zo hoog was als de natuurlijke achtergrondstraling. Dat is natuurlijk wel degelijk meetbaar, maar werd destijds als zo laag beschouwd dat de bevolking mocht terugkeren.

Op de site van de Radiation Effects Research Foundation vind je onder de FAQ's (Question 12) uitleg over de vraag waarom het stralinsgniveau na de bom betrekkelijk snel afnam:

Groeten,

Bert

Ariane heeft achttien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?