warmte isolatie

Nadia stelde deze vraag op 31 maart 2006 om 11:44.

Hallo,

Ik heb een vraag over warmtegeleiding. Waarom geleiden vet en lucht slecht de warmte en hoe werkt hun isolerende werking? Dit in verband met mijn onderzoek waarom dieren in extreme kou kunnen overleven. Ik hoop dat u mij kan helpen.

Groeten nadia

Melvin op 31 maart 2006 om 22:52

Beste Nadia,

Goede vraag, want lucht is voor (land- of lucht)dieren vaak dé manier om geïsoleerd te zijn.

Allereerst: wat is warmte - of eigenlijk temperatuur - op microscopisch niveau? De temperatuur is er, doordat moleculen ten opzichte van elkaar erg hard trillen, hoe harder ze trillen en botsen, hoe hoger de temperatuur. De temperatuur is -273 °C (0 K) als de moleculen helemaal stilstaan.
Meer info hierover op onder andere: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=217841

Warmtegeleiding heb je als de temperatuur (dus de trilling) van het ene gebied naar het andere gebied gebracht wordt. Om de trilling over te brengen, heb je natuurlijk wel iets nodig wat trilt, aangezien de lucht een heel lage molecuuldichtheid heeft (er zijn relatief weinig moleculen per m^3) vergeleken met vet, zal lucht de trilling en dus de temperatuur minder goed kunnen doorgeven.

Verder is er ook nog warmtegeleiding door straling, maar die is voor beiden hetzelfde en veel minder belangrijk.

Is dit een helder verhaal?
Voor een opgave over warmtegeleiding, kijk bijvoorbeeld op: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=2048

Veel succes nog!
Groetjes,
Melvin

Noortje heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?