onduidelijk verschil practicum

Wilke stelde deze vraag op 15 maart 2006 om 13:45.

Hallo,

Op school maken wij een Po voor Natuurkunde, nu moeten we vanuit het verschil in de gemeten en de theoretische versnelling de wrijvingskracht in de katrol berekenen.

Kunt u ons misschien op weg helpen met dit probleem want wij hebben geen idee hoe we dit moeten doen omdat het verschil tussen onze metingen en de theorie heeeeeel erg klein is , zo klein zelfs dat het afgerond gelijk is.

We hebben dit onderdeel van onze Po als bijlage bijgevoegd, dan kunt u het zelf zien.

Heel erg bedankt alvast,

 

 

Bijlagen:

Reacties

Bert op 17 maart 2006 om 18:52

Beste Wilke,

ik heb jullie resultaten bekeken en gezien dat er inderdaad vrijwel geen verschil is tussen de berekende en de gemeten versnelling. Daar komt bij dat jullie elke meting twee keer gedaan heb; de valtijden die jullie bij dezelfde hoogte gevonden hebben liggen zo'n 10% uit elkaar, en dat betekent dat de meetnauwkeurigheid onvoldoende is om het kleine verschil nauwkeurig te kunnen meten. Dus je conclusie zou kunnen zijn: "met de door ons gekozen meetmethode is de wrijvingskracht onmeetbaar klein!". Dat kan natuurlijk heel goed betekenen dat jullie meetmethode niet deugt ...

Als je gelegenheid hebt om de proef nogmaals te doen zou je aan de volgende mogelijkheden kunnen denken:

- bij een grotere valhoogte krijg wordt de valtijd langer, en dus wordt de relatieve fout kleiner.

- met een elektronische meetmethode (lichtpoortjes o.i d.)  kun je wel tot 0,001 s nauwkeurig meten.

- als je zwaardere gewichten neemt wordt de wrijving groter.

 

Bert

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)