Is er een verband tussen de valsnelheid en de massa van alle planeten ??

Ferdinand stelde deze vraag op 06 november 2004 om 21:18.
Ik zou graag willen weten of er wel een verband is tussen de valsnelheid en de massa van alle planeten, kan je me dan ook vertellen wat het verband is??

gast op 07 november 2004 om 02:18
Hallo, bij twee willekeurige voorwerpen is er een kracht van voorwerp 1 op voorwerp 2 (en dus ook andersom) gevonden die je als volgt kunt schrijven: Fg = G . (m1 . m2/r^2)Hierin is Fg de gravitatiekracht, G de gravitatieconstante (6,6726 x 10^-11), m1 de massa van het ene voorwerp, m2 de massa van het andere voorwerp en r de afstand tot de zwaartepunten van beide voorwerpen. Neem nu als voorwerp 1 een planeet, en voorwerp 2 een voorwerp op aarde.Op de polen van de planeet is de zwaartekracht Fz gelijk aan de gravitatiekracht Fg:m g = G . (m1 . m2/r^2)hierin zijn de m links en m2 rechts aan elkaar gelijk en kunnen dus weggestreept worden:g = G . (m1/r^2)de valversnelling g is dus recht evenredig met de massa van de planeet:g~m1g~1/r^2Nog even een kleine toegift: deze g is de valversnelling. Deze veroorzaakt een verandering van de valsnelheid. Er bestaat een verband tussen de massa van een planeet en de valversnelling. De valsnelheid hangt af van de valtijd, want v=g . tGroeten, Jelle
Dit topic is gesloten voor verdere reacties.