Is er een verband tussen de valsnelheid en de massa van alle planeten ??

Ferdinand stelde deze vraag op 06 november 2004 om 21:18.

Ik zou graag willen weten of er wel een verband is tussen de valsnelheid en de massa van alle planeten, kan je me dan ook vertellen wat het verband is??

Reacties:

gast
07 november 2004 om 02:18
Hallo, bij twee willekeurige voorwerpen is er een kracht van voorwerp 1 op voorwerp 2 (en dus ook andersom) gevonden die je als volgt kunt schrijven: Fg = G . (m1 . m2/r^2) Hierin is Fg de gravitatiekracht, G de gravitatieconstante (6,6726 x 10^-11), m1 de massa van het ene voorwerp, m2 de massa van het andere voorwerp en r de afstand tot de zwaartepunten van beide voorwerpen. Neem nu als voorwerp 1 een planeet, en voorwerp 2 een voorwerp op aarde. Op de polen van de planeet is de zwaartekracht Fz gelijk aan de gravitatiekracht Fg: m g = G . (m1 . m2/r^2) hierin zijn de m links en m2 rechts aan elkaar gelijk en kunnen dus weggestreept worden: g = G . (m1/r^2) de valversnelling g is dus recht evenredig met de massa van de planeet: g~m1 g~1/r^2 Nog even een kleine toegift: deze g is de valversnelling. Deze veroorzaakt een verandering van de valsnelheid. Er bestaat een verband tussen de massa van een planeet en de valversnelling. De valsnelheid hangt af van de valtijd, want v=g . t Groeten, Jelle

Dit topic is gesloten voor verdere reacties.