TNO, de crashtest

Onderwerp: Kracht in evenwichtssituaties, Modelleren, Rechtlijnige beweging, Werktuigbouw

Bij het ontwerpen van een auto wordt er al rekening gehouden met het feit dat een auto betrokken kan raken met een ernstige botsing. De auto wordt als het om veiligheid gaat niet ontzien. Het gaat tenslotte om de veiligheid van de inzittenden. Een auto wordt onder de meest extreme situatie getest. Dat gebeurt op speciale testinrichtingen. In dit artikel worden er een aantal beschreven.

Een auto die op een lantaarnpaal klapt, een bus die kantelt of een auto die een voetganger aanrijdt. Drie alledaagse voorbeelden van ongelukken in het verkeer die desastreuze gevolgen kunnen hebben. Mede hierom doet TNO (de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, zie kader) onderzoek naar botsingen en andere gevaarlijke situaties in het verkeer.

De crashtest

Side impact crashtest van een auto. Het betreft hier een testinrichting met een aanlooplengte van 120 m. De snelheid waarmee gebotst wordt is 5-100 km/h. De voertuigen die getest worden hebben een maximale massa van 12 ton. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van dummies in de voertuigen. De opstelling is verder uitgerust met high-speed film en videosystemen. De opname is afkomstig van TNO.

Voordat een nieuwe model van een auto de weg op mag, moet de auto aan allerlei wettelijke veiligheidseisen voldoen. Een methode om te controleren of een model aan de veiligheidseisen voldoet is een crashtest. Bij het ontwerpen van een auto wordt er al rekening gehouden met het feit dat een auto betrokken kan raken met een ernstige botsing. De auto wordt dus niet ontzien als het om veiligheid gaat. Tenslotte is de veiligheid van de inzittenden het belangrijkst. Een auto wordt in de meest extreme situatie getest. Dat gebeurt op speciale testinrichtingen. In dit artikel worden er een aantal beschreven.

Euro NCAP is een Europese organisatie die consumenten voorlichting geeft over de veiligheid van de meeste auto's die op de markt worden gebracht. NCAP doet onafhankelijk onderzoek naar de veiligheid van inzittenden van de modellen. Een belangrijk onderdeel van dat onderzoek is een echte crashtest met een auto die vers van de fabrieksband is gerold. Meer informatie over deze organisatie kun je vinden op hun website.

Test scenario's op deze indoorbaan zijn longitudinale en laterale rollovers. De hoek waarbij gerold wordt, kan ingesteld worden. De opname is afkomstig van TNO.

TNO is in 1932 opgericht en is een zelfstandig onderzoeksinstituut. Het heeft echter wel nauwe banden met de overheid en ontvangt ook subsidie voor maatschappelijk relevant onderzoek. TNO richt zich op vijf kerngebieden, dit zijn:
• Kwaliteit van leven
• Defensie en veiligheid
• Industrie en techniek
• Ruimte en infrastructuur
• Informatie- en communicatietechnologie
Wil je meer weten over TNO, kijk dan op hun website: www.tno.nl en op deze site naar Over de brekingsindex, de NS en de marine..

Met deze inrichting kunnen versnellingen gerealiseerd worden van 5 tot 100 g. De maximale kracht die daarbij mag optreden is 4000 kN, de maximale last is 2500 kg. De afmetingen van het platform zijn: 4 m bij 2.5 m. Dit is geschikt voor testen van veiligheid van inzittenden (interieur, stoelen, airbags e.d.) en de crashbestendigheid van trucks en bussen. De opname is afkomstig van TNO.

Baby aan boord

Baby's en kleine kinderen zij extra kwetsbaar in het verkeer. Kleine kinderen zijn niet in staat om goed te reageren tijdens een botsing. Aan kinderzitjes worden dus hoge eisen gesteld. Uiteraard wordt er getest met dummies.

Een goede kwaliteit kan pas worden gewaarborgd na veelvuldig testen. Voor deze baan waar onder andere kinderzitjes getest worden, gelden de volgende specificaties: maximale last: 600 kg, maximale vertraging 60 g, maximale snelheid 65 km/h. De afbeelding is afkomstig van TNO.

Krachten, stoot, impuls en energie bij botsingen? Lees meer over de natuurkunde van het botsen in de bijlessen
• Kracht, impuls en energie bij botsingen.
• Model van een botsing, de stoot.

De crashtest op de computer

Bij het ontwikkelen van veilige auto's wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van numerieke modellen. Botsen met behulp van een computerprogramma heeft zo zijn voordelen. Er kan al getests worden voordat het ontwerp echt gebouwd is. Dat kan de ontwikkelingskosten naar beneden brengen. En natuurlijk kun je een numeriek experiment zo vaak uitvoeren als je maar wilt. Dit is natuurlijk handig in het geval van botsingen!

TNO heeft modellen van mensen ontwikkeld en maakte daarbij gebruik van numerieke rekenmodellen. De modellen kunnen naar wens worden aangepast. De modellen hebben hun betrouwbaarheid bewezen gedurende tal van echte crashtesten. De afbeelding is afkomstig van TNO.

Crashtest op de computer? Lees meer over dit onderzoek van TNO in het artikel Numeriek crashen.

Referenties

[https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobiliteit-logistiek/expertisegroepen/onderzoek-naar-geintegreerde-voertuigveiligheid/]