Leerlinguitwerking

Onderwerp: Kracht en beweging

Een examensom zoals die door drie leerlingen is opgeschreven. Kijk welke scores deze leerlingen behalen.

Op deze website kun je van alle examensommen vanaf 1999 de opgave en uitwerking vinden. Het is heel leerzaam om met examensommen te oefenen. In deze opgave gaan we nog een stapje verder. Je ziet hier de opgave met uitwerking maar je ziet ook het examenwerk van drie verschillende leerlingen. Je kunt precies zien wat deze leerlingen op hun examenblaadje hebben opgeschreven. Bekijk deze leerlinguiterrkingen en bedenk of de uitwerkingen correct zijn of niet. Bepaal voor de verschillende leerlingen de scores die ze verdiend hebben met hun uitwerking. Discussier met je medeleerlingn over hoeveel punten een leerling verdient als de uitwerking niet helemaal correct is maar er wel een paar goede stapjes in zitten. Kijk of de de leerlingen in dit artikel fouten maken die voorkomen hadden kunnen worden. Herken je iets van deze fouten en zorg je er voor dat dit jou niet gaat gebeuren?

Het antwoordblad van een van de leerlingen, verderop in het artikel staan uitvergrote fragmenten van een dergelijk antwoordblad

Je vindt in dit artikel achtereenvolgens de originele opgave, de uitwerking van verschillende leerlingen, de officiele uitwerking en een bespreking van de scores die de leerlingen hebben verdiend.

Om de leesbaarheid van het artikel te vergroten, worden verschillende onderdelen aanklikbaar aangeboden. Bepaal zelf welke onderdelen je opent en wat je dicht laat.

De originele examenopgave

Een Frans bedrijf heeft een zogenaamde ionenmotor ontwikkeld voor gebruik in ruimtevaartuigen. De satelliet Smart-1 (zie figuur 1) die in september 2003 werd gelanceerd, gebruikte zo'n ionenmotor om naar de maan te gaan.
Smart-1 heeft een massa van 370 kg. De motor levert een kracht van 7,0 * 10-2 N. Deze kracht is te klein om het ruimtevaartuig vanaf de aarde te lanceren.

figuur 1: Satelliet Smart-1
a) Leg uit waarom de kracht van de ionenmotor daarvoor te klein is.


Smart-1 is daarom eerst met een gewone raket in een baan om de aarde gebracht. Zie figuur 2. Deze baan is cirkelvormig met een straal van 9,02 * 106 m.
De middelpuntzoekende kracht wordt geleverd door de zwaartekracht. Op deze hoogte is de zwaartekracht de helft van die op het aardoppervlak.

figuur 2
b) Bereken de snelheid waarmee de satelliet deze cirkelbaan doorloopt.


Nadat de satelliet enkele rondjes gedraaid heeft om alle systemen te testen en de zonnepanelen uit te vouwen, wordt de ionenmotor ingeschakeld.
Stel dat de kracht van 7,0 * 10-2 N de enige kracht is die de snelheid van de satelliet doet toenemen.

c) Bereken de tijd die nodig zou zijn om de snelheid van de satelliet met 1,0 m/s te doen toenemen.


In de ionenmotor worden xenon-atomen geïoniseerd. Deze ionen (Xe+) missen één elektron. De stuwkracht van de ionenmotor ontstaat door het uitstoten van deze Xe+-ionen. Daarvoor worden de ionen door een elektrische spanning vanuit stilstand op een snelheid van 16 * 103 m/s gebracht. Met die snelheid vliegen ze de ruimte in. De massa van een Xe+-ion is 2,18 * 10-25 kg.

d) Bereken de spanning die de ionen doorlopen.

De uitwerking, zoals die door drie verschillende leerlingen is gemaakt.

Bekijk wat de verschillende leerlingen op deze vraag als antwoord geven.

De officiele uitwerking, zoals die in het nakijkmodel staat.

Open het antwoord op de vraag van jouw keuze.

Hoeveel punten hebben deze leerlingen verdiend?

Je kunt nu de antwoorden van de drie leerlingen vergelijken met de officiele antwoorden. Vergelijk de verschillende antwoorden en bedenk welke score de leerlingen verdiend hebben. Hieronder kun je zien hoeveel punten de examinator (dat is de leraar die het examen nakijkt) aan de verschillende leerlingen heeft toegekend. Voor de volledigheid het maximum aantal punten dat voor elke deelopgave te verdienen valt:

  • vraag a: 1 punt
  • vraag b: 3 punten
  • vraag c: 3 punten
  • vraag d: 3 punten